FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o.

Psychomotorický vývoj dítěte - 0. až 2. měsíc

Již jste si přinesly domů své miminko nebo na tento úžasný okamžik teprve čekáte? Pečujete nebo teprve budete o něj pečovat? Vy jste první, kdo na miminku včas může zpozorovat počínající problém. Vy jste osoba, se kterou tráví Vaše miminko největší část dne. Pouze Vy jste osoba, která má jeho zdraví plně v rukou. Nepochybuji o tom, že víte, jak nemocem předcházet. O zdravé výživě či prevenci nachlazení, vzniku alergií atd. je napsáno mnoho literatury určené pro rodiče. Avšak méně známé jsou již informace, jak kontrolovat tělesný vývoj miminka. Pokusím se tedy dát Vám v následujících článcích jednoduchý klíč ke kontrole jeho psychomotorického vývoje. (úvodní článek do seriálu o psychomotorickém vývoji dítěte)

Jak kontroly provádět?

Výchozí poloha I.

Kdy hodnotíme: Vhodné je mít miminko svlečené (např. když se jej chystáte koupat a máte je nahé na přebalovací podložce). Můžete tak snadno prohlédnout jeho tělíčko.

Co hodnotíme: Hodnotí se, např. v jakých částech těla se opírá o podložku, jak otáčí či zvedá hlavičku a trup, v jaké poloze má nožičky apod. V tomto případě jde o hodnocení, při němž by oděv mohl zakrývat drobnosti (vrásky či kožní záhyby apod.).

Cíl tohoto sledování: Sledujete kvalitu pohybu.

Jak často sledovat: Kontroly provádějte jednou za 2 až 4 týdny.

Výchozí poloha II.

Kdy hodnotíme: Psychomotorický vývoj můžete hodnotit i během dne, kdy je Vaše miminko oblečené.

Co hodnotíme: Můžete sledovat, jak často se otáčí na jednu či druhou stranu. Zda upřednostňuje jednu ze stran a tudíž je např. častěji otočené obličejem na preferovanou stranu. Jakým způsobem se přetáčí na bříško, leze, chodí.

Cíl tohoto sledování: Hodnocení se liší podle toho, o jak staré miminko pečujete. V tomto hrubším hodnocení sledujete spíše to, čeho je miminko schopno - maximální výkon, dovednosti dítěte (kvantitu pohybu).

Jak často sledovat: Kontroly provádějte jednou za 2-4 týdny.


Novorozenec (období 0-1 měsíc)

Testujeme vleže na zádech:

Můžete pozorovat, jak dítě zaujímá tzv. asymetrickou polohu.

Co by mělo zvládat?

Pokud je jeho hlavička otočená např. obličejem doprava, bude i jeho bříško natočeno na tuto stranu. Hlavička je mírně v záklonu a úklonu a stejně tak i pánev je jakoby vystrčená zadečkem dozadu a nakloněná na jednu stranu.

Toto asymetrické držení je typické pro děti do 3. měsíce.

Testujeme vleže na bříšku:

Sledujeme zda-li miminko naléhá na hrudník, a zadeček má vystrčený vzhůru. Ručičky a nožičky má skrčené jakoby pod tělíčkem. Miminko si stále drží skrčenou polohu, jakou mělo v bříšku u maminky.

Co by mělo zvládat?

Mělo by být schopno otočit hlavičku z jedné tvářičky a položit ji na druhou. Nemusí ale nijak vysoko zvedat hlavičku. Ručičky jsou po většinu času zaťaty v pěst s palečkem schovaným uvnitř prstíků. Pěstička by ale neměla být držena křečovitě a rozhodně by mělo být miminko schopno pěstičku krátkodobě uvolnit a prstíky samo rozevřít.

Novorozenec je po většinu času pod vlivem reflexů. Reflexy mu umožňují přežití (dýchání, srdeční činnost, ale i vyhledat potravu a najíst se). Novorozenecké reflexy by měl při pravidelných prohlídkách hodnotit pediatr, popřípadě neurolog.

Hodnocení reflexů

Některé z reflexů si můžete otestovat sami, bez pomoci svého pediatra či neurologa. Můžete tak odhalit případné nesrovnalosti ve vývoji pravé či levé poloviny těla, popř. končetin.

1. Reflexy na končetinách

Reflexy hodnocené na končetinách (ručičky, nožičky) by měly být výbavné (být vidět) na obou končetinách stejně intenzivně.

Varovné signály:

Pokud na jedné straně reflex je výbavný a na druhé nikoli, popř. je výbavný intenzivněji než na první straně, bude se jednat s největší pravděpodobností o neurologický problém.

Zapojte do testování reflexu Vašeho miminka i partnera či mladší sourozence děťátka a udělejte si z testování zábavnou hru. Díky testům můžete včas odhalit nesrovnalosti ve vývoji dítěte a upozornit na ně svého pediatra.

2. Míšní reflexy

Míšní reflexy vymizí během dozrávání CNS (centrální nervové soustavy).

Varovné signály:

Pokud výbavnost reflexu přetrvává ještě v době, kdy by měl být již vyhaslý, může tento fakt být pro Vás opět vodítkem k tomu, že byste měli upozornit svého pediatra na nesrovnalosti ve vývoji dítěte.

POZOR ! Nenechte se odradit myšlenkou, že pediatr v oboru pohybové soustavy člověka určitě vše zná.
Ne vždy je tomu tak. Vy jste jedinou osobou, která se musí zastat práv na zdraví svého dítěte.

Jak míšní reflexy testujeme?

Chůzový reflex

Provedení: uchopte pevně miminko za tělíčko a jakoby ho postavte na podložku. Při kontaktu jeho levé plosky o stůl se levá nožička vzepře a pravá udělá nákrok. Pokud nakloníte dítě vpravo, vzepře se pravá nožička proti podložce a nákrok udělá levá nožička.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Tento reflex je výbavný do 4. až 6. týdne života.

Hledací reflex

Provedení: položíte-li prst ke koutku úst, bude jej miminko hledat jazykem.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Výbavný by měl být do 3. měsíce.

Sací reflex

Provedení: při vložení prstu do úst ucítíte, jak se miminko snaží Váš prst sát.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Výbavný je do 3. měsíce. Starší dítě saje samozřejmě také, ale jeho sání už je vědomé, tedy umí sát samo, a reflex již k této činnosti nepotřebuje.

Úchopový reflex na horních končetinách

Provedení: vložte svůj prst do otevřené ručičky dítěte tak, abyste se dotkli dlaně miminka. Okamžitě Vás dítě svými prstíky pevně sevře.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Výbavný je do 5. měsíce věku. Starší dítě dokáže již uchopit předmět nebo hračku vědomě a dokáže si s ní hrát.

Úchopový reflex na dolních končetinách

Provedení: položte svůj prst na rozevřenou nožičku dítěte tak, abyste se dotkli horní části nožičky miminka. Dítě se Vás bude okamžitě snažit svými prstíky sevřít.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Jeho výbavnost přetrvává až do 9. měsíce, kdy se dítě začíná učit stát.

Předešlé reflexy s postupujícím věkem dítěte musí vyhasnout. Ale jsou dva reflexy, které naopak budou chránit oči dítěte před mechanickým poškozením po celý jeho život.

1. Reflex pro ochranu očí

Provedení: Pokud prudce přiblížíte svou ruku k obličeji dítěte, mělo by mrknout.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Výbavný je až po 3. měsíci

2. Reflex pro ochranu očí

Provedení: Pokud tlesknete, opět mrkne.

Kdy jej u dítěte pozorujeme: Výbavný je od 5. měsíce.


Novorozenec (období 4. až 8. týden)

V těchto týdnech můžete u svého miminka pozorovat, že Vás dokáže sledovat, respektive zaostří pohled na Vás. Jeho pohled, jen pro Vás, je ale zatím pouze krátkodobý. Zrakový kontakt znamená, že je Vaše dítě mentálně zdravé. Psychicky zdravé miminko má potřebu někoho či něco sledovat, pozorovat a tato touha dále přeroste v pozdějším věku v potřebu dosáhnout na hračku, na kterou vidí a pohrát si s ní.

Testujeme vleže na bříšku

Co by mělo zvládnout?

Miminko dokáže zvednout hlavičku nad podložku tak, že krček jakoby protáhne šikmo vzhůru. Nemělo by tedy zvedat hlavičku pouze záklonem v krční páteři, ale při správném zvednutí hlavičky vzhůru se zapojí i svaly na přední straně krku (včetně hlubokých svalů na přední straně krční páteře).

Jak pracuje ručička?

Ručička a její prstíky se začínají rozvolňovat. Častěji dokáže miminko rozevřít pěstičku, přičemž palec je většinu času mimo sevřenou pěst.

Celkově se miminko začíná uvolňovat ze skrčené pozice podobné té, kterou zaujímalo u maminky v bříšku.


Přejeme Vám, aby Vám Vaše krásné zdravé děťátko dělalo pouze radost. Chraňte jej před špatnými vlivy a chraňte jeho zdraví. Jste jeho vším. Bez Vaší péče by tu nebylo a za ni se Vám odvděčí prvním úsměvem i prvním pohledem. Vše nové, co udělá, bude pro Vás jen poděkováním za to, že jste s ním.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte - 3. až 4. měsíc


Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 3/2007

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Copyright: Využití materiálů textových, obrazových, filmových zveřejněných na tomto webu není povoleno. Neoprávněné kopírování obsahu bude postihováno v souladu se zákonem. V případě zájmu o spolupráci, prosím, kontaktujte společnost FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o. .