Týdenní seriál - senioři a pohyb: Mgr. Iva Bílková poradí v Sama doma

19. leden. 2021

Tento týden, od pondělí 18.1. 2021, startuje čtyřdílný seriál na téma "Senioři a pohyb" v pořadu České televize Sama doma.

Mgr. Iva Bílková promluví o následujících tématech:  

  • Pohyb jako prevence (18. 1. 2021)
  • Pohyb je účinnější než masti a léky (19. 1 2021) 
  • Aktivity pro seniory venku (20. 1. 2021) 
  • 10 minut pro protažení (21. 1. 2021) 

Kromě toho bude také u každého dílu odpovídat na dotazy diváku v online chatu. 

Díl první: Pohyb jako prevence 

Hlavním poselstvím tohoto dílu je to, že pohyb nám může pomoci ať už trpíme jakýmkoliv onemocněním: má podíl na zlepšení kognitivních schopností, stimuluje vyplavování hormonů, pomáhá při onemocnění kardiovaskulárního systému, při diabetu, bronchopulmonálních obtížích a také významně snižuje vnímanou bolest. V záznamu si můžete vyslechnout, jak konkrétně tato onemocnění souvisí s pohybem a jak může pomoci při léčbě. Iva Bílková vysvětluje, jak zajistit, abychom si při sportu v dobré víře neuškodili. Divákům ukáže několik vhodných cviků, které mohou cvičit sami doma a které jsou vhodné právě pro seniory s ohledem na časté obtíže (bolesti zad, oslabené svalstvo na břiše).

Na celý díl se můžete podívat zde, Iva Bílková mluví v čase od 26:47. 

samadoma19012 1

Díl druhý: Pohyb je účinnější než masti a léky

Farmaka jsou často nejrychlejším způsobem řešení bolesti a příznaků různých onemocnění. Senioři často trpí nejen "běžnými" neduhy jako jsou bolesti zad, ale také závažnějšími nemocemi jako např. vysokým krevním tlakem, diabetem, Parkinsonovou nebo Alzheimerovou chorobou. V tomto díle Iva Bílková motivuje diváky, aby častěji než masti, léky a kloubní preparáty zkusili využít sílu bylinek, tepla, relaxace, masáží a cvičení.

Zde se můžete se podívat na další várku cviků vhodných nejen pro seniory v čase od 42:06.

samadoma20012 1

Díl Třetí: AKTIVITY pro seniory venku 

Třetí díl minisérie se zaměřuje na bezpečný pohyb venku. Často se totiž stává, že senioři raději necvičí, aby neprováděli cviky špatně. Přitom pohyb venku přináší mnohé benefity. Nyní v době nošení roušek je obzvláště důležité se nadýchat čerstvého vzduchu a vyvětrat svůj "plicní pokojíček". Iva Bílková vám v tomto díle poví, jak na indiánský běh, na otužování (stačí mnohem příjemnější otužování vzduchem a sluncem) a ukáže pomůcky, které pohyb venku zjednoduší, když to klouže: berle s nastavitelným bodcem, nesmeky a hole na nordic walking. 

Na třetí díl se můžete podívat zde v čase od 11:19. 

samadoma mackohul

samadoma21012 1

Díl čtvrtý: 10 minut pro protažení 

Ve čtvrtém - závěrečném díle se podíváme na to, jak si jednoduše zacvičit doma během deseti minut přesto, že možná nemáme speciální sportovní vybavení. Iva Bílková poradí, jak a čím tyto cvičební pomůcky nahradit. Bude se věnovat způsobům, jak mohou senioři procvičovat jemnou motoriku, ale zaměří se i na cviky celého těla a zejména ty problémové partie, které trápí seniory. V tomto díle naleznete spoustu dobrých nápadů a tipů. 

Podívat se na ně můžete zde v čase 27:51. 

samadoma22014 1

Vše o Rázové vlně
Reference