Psychomotorický vývoj dítěte - 25. až 30. měsíc

V dnešním díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 25. až 30. měsícem. Vaše děťátko už zvládá jízdu na tříkolce nebo kole s postranními kolečky, dokáže navlékat korálky na provázek, obléknout a svléknout si kalhoty nebo si rozepnout kabátek, což ještě před časem bylo jen stěží představitelné. Dokáže nakreslit „hlavonožce" a postavit věž z osmi kostek. Běh času, tedy co je dnes, co zítra, co znamená za týden a co před týdnem, se ale bude učit ještě dlouho. (předchozí díl seriálu)

 

Hrubá motorika

Do 2,5 let

Do dovršení 2,5 let by mělo Vaše dítě dokázat poskakovat sounož, přičemž se dokáže odrazit od země a vyskočit do vzduchu. Do dvou let poskakování spíše naznačovalo a pokrčovalo jen kolena, aniž by se odrazilo od podložky. Dítě ve věku 2,5 let je dostatečně stabilní. Nečiní mu problémy překonávat nejrůznější překážky na venkovních hřištích, dokáže nést rozbitný předmět, aniž by upadlo. Umí chodit po špičkách i po patách.

Ve věku 2 let

Děti od dvou let milují jízdu na tříkolkách či kolech s postranními kolečky. Vybírejte tedy vhodný terén pro jízdu. Vaše dítě nejspíš nebude mít dostatečně silné svaly, aby vyšláplo kopec nebo jelo po kamenité či štěrkové cestě. Nejvhodnější jsou tedy asfaltové cesty bez velkých převýšení. Pokud přeci jen bydlíte v kopci, vezměte si s sebou provaz, na který navážete řídítka dítěte a cestu do kopce mu usnadníte tažením za provaz.

 

TIP
Pro snadnější šlapání jsou nejvhodnější tříkolky či kola, která mají šlapadla uprostřed předního a zadních kol.
Šlapadla, která jsou umístěna na předním kole, bývají velmi obtížně ovladatelná.

 

Jemná motorika

Do věku 2,5 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2,5 let by mělo dítě zvládnout tak jemné pohyby jako je např. navlékání korálků na provázek, prostrkování provázku skrz dírky, provlékání knoflíku skrz knoflíkovou dírku (snazší je rozepnutí knoflíku).
  • Vaše dítě tedy dokáže rozepnout kabátek nebo obléknout a svléknout kalhoty. Samozřejmě velmi záleží na velikosti a tvaru knoflíku a poměru velikosti knoflíku vůči dírce.
  • Kresba dítěte je daleko upravenější. Vaše dítě by mělo zvládnout namalovat tzv. „hlavonožce" což je postava, jež má hlavu, oči, nos, ústa, rozježené vlasy a přímo z hlavy vystupují dlouhé ruce a nohy. Částečně takový „hlavonožec" vypadá jako sluníčko.
  • Dítě by mělo zvládnout namalovat zavřený kruh (dosud malovalo kruh, jehož začátek a konec nemusel být spojený). Často děti malují kresbu otočenou o 90 či 180 stupňů. Vypadá kresba tedy tak, jako že „hlavonožec" leží či stojí na hlavě.
  • Při hře s kostkami by mělo být Vaše dítě schopno postavit věž z 8 kostek nebo postavit vlak ze 3 kostek bez komínu - tj. postavit několik kostiček za sebe jako vagónky.

TIP NA HRU S KOSTKAMI
Pokud budete chtít dítě motivovat ke hraní s kostkami, pořiďte dítěti kostky, které na sobě či při sobě dobře drží. Vhodné je pořídit i speciální podložku pro stavbu kostek. Budete-li stavět věž na měkkém koberci pouze s dřevěnými kostkami, věž bude velmi brzy padat a ani jiná stavba nebude o mnoho pevněji stát. Dítě tak bude ztrácet zájem o hru.

 

Osobnost dítěte

Osobnost Vašeho dítěte je již zřetelná. Vše co dělá, je pro něj testem k poznání úspěchu, schopností a možností, poznání sebe prostřednictvím toho, co je již schopno samostatně úspěšně udělat.

Pomocník každým coulem

Bude se snažit Vám všemožně pomáhat a mnohdy i v činnostech, které jsou pro něj nebezpečné (např. čištění a krájení brambor). Doporučuji v každé takové situaci přizpůsobit činnost dítěti, aniž byste jej od činnosti zrazovali (např. můžete dát dítěti jídelní nůž, který není tolik ostrý, překrájet mu větší brambory na menší kousky a položit je na kuchyňské prkénko). Dítě bude šťastné, že je plnohodnotným pomocníkem a zároveň nebude ztrácet zájem a vždy nabídne svou pomoc.

Psychomotorický vývoj

Chuť úspěchu

Úspěch je pro dítě v tomto období podstatný, zejména pro zlepšování dovedností, posiluje pocit hrdosti a uspokojení. Bude také schopno jednat samo za sebe.

Bez zodpovědnosti to nepůjde

Měli byste dítě učit také zodpovědnosti.

  • Mělo by brát na sebe vinu (pokud někomu ublíží či něco rozbije)
  • Mělo by po sobě samo, či s menší pomocí, uklidit nepořádek (rozbité hračky, rozlité jídlo)
  • Mělo by se naučit říkat „promiň", pokud někomu ublížilo
  • Mělo by se naučit respektovat práva jiných

Strach a obavy

Pokud musíte od něho odejít, ujistěte ho opakovaně, že se brzy vrátíte. Rozptýlíte tím jeho obavy, když Vás vidí odcházet. Pokud mívá obavy a strachy (z jiných osob, ze tmy, z představ apod.), vyslechněte je s porozuměním a pokuste se najít nějaké vysvětlení, které Vaše dítě uklidní.

Dítě by se mělo naučit respektovat práva jiných.

 

Řeč

Ve 2,5 letech

Pokud čtete dětem knížky a vybíráte záměrně dětskou literaturu se složitější slovní zásobou, bude se pravděpodobně vývoj řeči u Vašeho dítěte rozvíjet rychleji.

Psychomotorický vývojDěti s nižší zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu 200 až 300 slov
  • užívají jednoduchou gramatiku
  • skládají jednoduchá souvětí
  • stále užívají dětského žargonu

Děti s vyšší aktivní zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu až trojnásobnou
  • umí řádně skloňovat a časovat
  • sebe označují jako „já"

Chyby většiny dětí:

  • stále šišlají
  • přehazují hlásky ve slovech
  • mohou přehazovat slovosled

Jako „pokažený gramofon"

Děti v tomto věku milují tzv. „jazykové rituály" jako je poslouchání stejného vyprávění stále dokola. Buďte tedy trpěliví, pokud bude dítě vyžadovat číst stále stejnou pohádku na dobrou noc.

Včera nebo zítra?

Dítě dokáže používat slovíčka, která mají něco společného s časem (minulost, přítomnost, budoucnost). Může se tedy zdát, že rozumí časové posloupnosti. Fakticky ale vše, co se stalo, bude označovat např. slovíčkem „včera", ačkoli se děj stal před několika měsíci, zatímco „zítra" bude označení pro něco, na co se těší, i když se děj odehraje za týden. Své zvolené pojmy pro označení budoucnosti a minulosti občas zamění a přitom užije správný čas slovesa (např. „Včera pojedeme do zoo" nebo „Zítra jsem byl u dědy"). Chápání časového sledu se bude vyvíjet až do 4 až 5 let věku dítěte.

Jak se jmenuješ a kde bydlíš?

Mělo by zvládnout:

Dítě ve věku 2,5 let by mělo zvládnout udat své plné jméno (eventuelně na opakovaný dotaz).

Může zvládat:

Může zvládnout říci, kde přibližně bydlí (město, část města).

 

Náměty na hry

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole

Zeleninová tiskárna - Domácí výroba tiskátek

I tentokrát Vám nabídneme recept na hru, kterou můžete podnikat se svým dítětem doma např. za špatného počasí.

Ze zeleniny vyrobíte tiskátka tak, že malým velmi ostrým nožem vykrojíte jednoduchý tvar, např. trojúhelník, kolečko, hvězdu, obdélník. Vhodné je užít tvrdou zeleninu jako jsou brambory, mrkev, ale možné je použít i jablko apod. Poté ze stran opatrně odkrojte nepotřebné části tak, abyste tvar nepoškodili, takže tvar vyvstane.

K tiskání použijte barvy (např. vodové, temperové, prstové apod.) Využijte různé tvary k vytvoření obrazu, např. mašinky, sluníčka, stromu, domečku, ztvárnit můžete i padající listí ze stromu, a pokud k výkresu přilepíte i několik opravdových lístků, kaštany či skořápky, jistě tím výkres zpestříte.

 

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte - 31. až 36. měsíc

 

Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 12/2007

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Cviky, které by Vás mohly zajímat

Alexandrova technika - poloha "na všech čtyřech"

Fyzioterapeutické rehabilitační cvičení pro správné držení těla při běžných denních situacích a při porodu. Co je cílem cvičení: správné držení těla naučení správných pohybových vzorů zbavení zakořeněných nesprávných zlozvyků v pohybových stereotypech vyvarování se stresovým situacím (psychické a emocionální problémy,…

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro hrudní páteř

Co je cílem cvičení: mobilizace hrudní a bederní páteře CVIČÍME VE 3 POLOHÁCH: na dlaních - nejvíce cvičí hrudní páteř na předloktí - nejvíce cvičí krční páteř na dlaních ve zvýšené poloze (20 cm např. knihy) - nejvíce cvičí bederní…

Mojžíšová - Na všech 4 - Písmeno C - Varianta pro krční páteř

Co je cílem cvičení: mobilizace bederní a dolní hrudní páteře do úklonu otevření hrudníku, žeber, oblasti mezižebří zvýšení mobility hrudníku Cvičíme ve 3 polohách: na dlaních - nejvíce cvičí hrudní páteř na předloktí - nejvíce cvičí krční páteř na dlaních…

Videa, která by Vás mohla zajímat

youtube

Mojžíšová - Na všech 4 - Písmeno C - Varianta pro bederní páteř

youtube

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro krční páteř

youtube

Mojžíšová - Protažení do dálky

Mohlo by Vás zajímat

Fyziologické změny v těhotenství

Během těhotenství čeká tělo ženy spousta změn. Smyslem tohoto článku není podat vyčerpávající informace, co všechno se v těle děje, ale spíše vysvětlit jak tyto změny ovlivňují pohybový aparát maminky a jestli je lze případně vyrovnávat a nahrazovat. Vše se…

Proč s miminky plavat?

Napsat tento článek, mě inspirovala vlastní dcerka. Jako maminka chci své dceři dát vše nejlepší. Zároveň stále přemýšlím, jak vylepšit drobné chybičky v jejím pohybovém aparátu, které díky své profesi fyzioterapeuta, vidím. Chtěla bych tedy předat mnou získané informace všem…

Erektilní dysfunkce - Porucha erekce

Erektilní dysfunkce (ED) je medicínsky definovaná jako částečná nebo úplná neschopnost udržet erekci penisu v dostatečné tuhosti a po dobu dostatečnou pro kvalitní pohlavní styk. Často se můžete setkat také s výrazem impotence - neplodnost, avšak ED nemá s s plodností či schopností prožívat vyvrcholení nic spoločného.…

Vaše otázky a odpovědi

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

OTÁZKA: Dobrý den,mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.Můžete mi to prosím přeložit??Děkuji moc ODPOVĚĎ:…

Magnetorerapie v těhotenství

OTÁZKY: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak moc je nebezpečná magnetoterapie na počátku těhotenství? Zda může dojít k potratu nebo jestli mně nebo plodu hrozí větší nebezpečí? Předem moc děkuji. Dobrý den, snažíme se s přítelem o miminko, ale dnes…

Zvládání bolestí páteře v těhotenství

OTÁZKA: Dobrý den,je mi 29 let, s partnerem máme 10-ti letou dceru a pokoušeli jsme se dlouho o další miminko. Jenže problém byl v tom, že jsem jako antikoncepci měla injekci s názvem DEPO-PROVERA. Po nějakých pěti letech se mi…
banner navody mob
chcete se léčit zdarma

Řekli o nás

Z emailů Z emailů PAN M. N. - PRAŽSKÝ PŮLMARATON, 8. 4. 2014 Před pražským 1/2maratonem jsem měl cca třítýdenní bolesti na vnější straně pravého kolene. Měl jsem velké obavy, zda vůbec 1/2maraton odběhnu. Dozvěděl jsem se z internetových stránek Runczech.cz, že budete ve…
Barbora Veselá - atletka Barbora Veselá - atletka „Na FYZIOkliniku jsem poprvé přišla s akutním zánětem plantární fascie, který mě zastihl uprostřed závodní sezóny. Díky rázové vlně jsem se během týdne zbavila limitující bolesti a mohla jsem plnohodnotně absolvovat letní soustředění a zúročit tak tréninkovou dřinu v podzimní…
Anna Dušková - krasobruslařka Anna Dušková - krasobruslařka "Měla jsem dlouhodobě vážné problémy s úponem zadního stehenního svalu, které mi vůbec nedovolovaly zaujmout pozici v Biellmann piruetě. S těmito bolestmi mi jinde nedokázali pomoci. Začala jsem navštěvovat paní Mgr. Bílkovou a nebýt fyzioterapie s ní kombinované s fokusovanou…