Psychomotorický vývoj dítěte - 25. až 30. měsíc

Ohodnotit tento článek
(2 hlasů)

V dnešním díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 25. až 30. měsícem. Vaše děťátko už zvládá jízdu na tříkolce nebo kole s postranními kolečky, dokáže navlékat korálky na provázek, obléknout a svléknout si kalhoty nebo si rozepnout kabátek, což ještě před časem bylo jen stěží představitelné. Dokáže nakreslit „hlavonožce" a postavit věž z osmi kostek. Běh času, tedy co je dnes, co zítra, co znamená za týden a co před týdnem, se ale bude učit ještě dlouho. (předchozí díl seriálu)

 

Hrubá motorika

Do 2,5 let

Do dovršení 2,5 let by mělo Vaše dítě dokázat poskakovat sounož, přičemž se dokáže odrazit od země a vyskočit do vzduchu. Do dvou let poskakování spíše naznačovalo a pokrčovalo jen kolena, aniž by se odrazilo od podložky. Dítě ve věku 2,5 let je dostatečně stabilní. Nečiní mu problémy překonávat nejrůznější překážky na venkovních hřištích, dokáže nést rozbitný předmět, aniž by upadlo. Umí chodit po špičkách i po patách.

Ve věku 2 let

Děti od dvou let milují jízdu na tříkolkách či kolech s postranními kolečky. Vybírejte tedy vhodný terén pro jízdu. Vaše dítě nejspíš nebude mít dostatečně silné svaly, aby vyšláplo kopec nebo jelo po kamenité či štěrkové cestě. Nejvhodnější jsou tedy asfaltové cesty bez velkých převýšení. Pokud přeci jen bydlíte v kopci, vezměte si s sebou provaz, na který navážete řídítka dítěte a cestu do kopce mu usnadníte tažením za provaz.

 

TIP
Pro snadnější šlapání jsou nejvhodnější tříkolky či kola, která mají šlapadla uprostřed předního a zadních kol.
Šlapadla, která jsou umístěna na předním kole, bývají velmi obtížně ovladatelná.

 

Jemná motorika

Do věku 2,5 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2,5 let by mělo dítě zvládnout tak jemné pohyby jako je např. navlékání korálků na provázek, prostrkování provázku skrz dírky, provlékání knoflíku skrz knoflíkovou dírku (snazší je rozepnutí knoflíku).
  • Vaše dítě tedy dokáže rozepnout kabátek nebo obléknout a svléknout kalhoty. Samozřejmě velmi záleží na velikosti a tvaru knoflíku a poměru velikosti knoflíku vůči dírce.
  • Kresba dítěte je daleko upravenější. Vaše dítě by mělo zvládnout namalovat tzv. „hlavonožce" což je postava, jež má hlavu, oči, nos, ústa, rozježené vlasy a přímo z hlavy vystupují dlouhé ruce a nohy. Částečně takový „hlavonožec" vypadá jako sluníčko.
  • Dítě by mělo zvládnout namalovat zavřený kruh (dosud malovalo kruh, jehož začátek a konec nemusel být spojený). Často děti malují kresbu otočenou o 90 či 180 stupňů. Vypadá kresba tedy tak, jako že „hlavonožec" leží či stojí na hlavě.
  • Při hře s kostkami by mělo být Vaše dítě schopno postavit věž z 8 kostek nebo postavit vlak ze 3 kostek bez komínu - tj. postavit několik kostiček za sebe jako vagónky.

TIP NA HRU S KOSTKAMI
Pokud budete chtít dítě motivovat ke hraní s kostkami, pořiďte dítěti kostky, které na sobě či při sobě dobře drží. Vhodné je pořídit i speciální podložku pro stavbu kostek. Budete-li stavět věž na měkkém koberci pouze s dřevěnými kostkami, věž bude velmi brzy padat a ani jiná stavba nebude o mnoho pevněji stát. Dítě tak bude ztrácet zájem o hru.

 

Osobnost dítěte

Osobnost Vašeho dítěte je již zřetelná. Vše co dělá, je pro něj testem k poznání úspěchu, schopností a možností, poznání sebe prostřednictvím toho, co je již schopno samostatně úspěšně udělat.

Pomocník každým coulem

Bude se snažit Vám všemožně pomáhat a mnohdy i v činnostech, které jsou pro něj nebezpečné (např. čištění a krájení brambor). Doporučuji v každé takové situaci přizpůsobit činnost dítěti, aniž byste jej od činnosti zrazovali (např. můžete dát dítěti jídelní nůž, který není tolik ostrý, překrájet mu větší brambory na menší kousky a položit je na kuchyňské prkénko). Dítě bude šťastné, že je plnohodnotným pomocníkem a zároveň nebude ztrácet zájem a vždy nabídne svou pomoc.

Psychomotorický vývoj

Chuť úspěchu

Úspěch je pro dítě v tomto období podstatný, zejména pro zlepšování dovedností, posiluje pocit hrdosti a uspokojení. Bude také schopno jednat samo za sebe.

Bez zodpovědnosti to nepůjde

Měli byste dítě učit také zodpovědnosti.

  • Mělo by brát na sebe vinu (pokud někomu ublíží či něco rozbije)
  • Mělo by po sobě samo, či s menší pomocí, uklidit nepořádek (rozbité hračky, rozlité jídlo)
  • Mělo by se naučit říkat „promiň", pokud někomu ublížilo
  • Mělo by se naučit respektovat práva jiných

Strach a obavy

Pokud musíte od něho odejít, ujistěte ho opakovaně, že se brzy vrátíte. Rozptýlíte tím jeho obavy, když Vás vidí odcházet. Pokud mívá obavy a strachy (z jiných osob, ze tmy, z představ apod.), vyslechněte je s porozuměním a pokuste se najít nějaké vysvětlení, které Vaše dítě uklidní.

Dítě by se mělo naučit respektovat práva jiných.

 

Řeč

Ve 2,5 letech

Pokud čtete dětem knížky a vybíráte záměrně dětskou literaturu se složitější slovní zásobou, bude se pravděpodobně vývoj řeči u Vašeho dítěte rozvíjet rychleji.

Psychomotorický vývojDěti s nižší zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu 200 až 300 slov
  • užívají jednoduchou gramatiku
  • skládají jednoduchá souvětí
  • stále užívají dětského žargonu

Děti s vyšší aktivní zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu až trojnásobnou
  • umí řádně skloňovat a časovat
  • sebe označují jako „já"

Chyby většiny dětí:

  • stále šišlají
  • přehazují hlásky ve slovech
  • mohou přehazovat slovosled

Jako „pokažený gramofon"

Děti v tomto věku milují tzv. „jazykové rituály" jako je poslouchání stejného vyprávění stále dokola. Buďte tedy trpěliví, pokud bude dítě vyžadovat číst stále stejnou pohádku na dobrou noc.

Včera nebo zítra?

Dítě dokáže používat slovíčka, která mají něco společného s časem (minulost, přítomnost, budoucnost). Může se tedy zdát, že rozumí časové posloupnosti. Fakticky ale vše, co se stalo, bude označovat např. slovíčkem „včera", ačkoli se děj stal před několika měsíci, zatímco „zítra" bude označení pro něco, na co se těší, i když se děj odehraje za týden. Své zvolené pojmy pro označení budoucnosti a minulosti občas zamění a přitom užije správný čas slovesa (např. „Včera pojedeme do zoo" nebo „Zítra jsem byl u dědy"). Chápání časového sledu se bude vyvíjet až do 4 až 5 let věku dítěte.

Jak se jmenuješ a kde bydlíš?

Mělo by zvládnout:

Dítě ve věku 2,5 let by mělo zvládnout udat své plné jméno (eventuelně na opakovaný dotaz).

Může zvládat:

Může zvládnout říci, kde přibližně bydlí (město, část města).

 

Náměty na hry

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole

Zeleninová tiskárna - Domácí výroba tiskátek

I tentokrát Vám nabídneme recept na hru, kterou můžete podnikat se svým dítětem doma např. za špatného počasí.

Ze zeleniny vyrobíte tiskátka tak, že malým velmi ostrým nožem vykrojíte jednoduchý tvar, např. trojúhelník, kolečko, hvězdu, obdélník. Vhodné je užít tvrdou zeleninu jako jsou brambory, mrkev, ale možné je použít i jablko apod. Poté ze stran opatrně odkrojte nepotřebné části tak, abyste tvar nepoškodili, takže tvar vyvstane.

K tiskání použijte barvy (např. vodové, temperové, prstové apod.) Využijte různé tvary k vytvoření obrazu, např. mašinky, sluníčka, stromu, domečku, ztvárnit můžete i padající listí ze stromu, a pokud k výkresu přilepíte i několik opravdových lístků, kaštany či skořápky, jistě tím výkres zpestříte.

 

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte - 31. až 36. měsíc

 

Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 12/2007

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Copyright: Využití materiálů textových, obrazových, filmových zveřejněných na tomto webu není povoleno.

Neoprávněné kopírování obsahu bude postihováno v souladu se zákonem. V případě zájmu o spolupráci, prosím, kontaktujte společnost FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o..

Související cviky

Psychomotorický vývoj dítěte - 3. až 4. měsíc

V předchozím díle tohoto seriálu jsme si řekli něco o tom, jakým způsobem můžeme sami doma provádět kontrolu psychomotorického vývoje dětí od narození až do 2. měsíce věku, a jak hodnotíme a testujeme reflexy miminka. Nyní se podrobně zaměříme na…

Psychomotorický vývoj dítěte - 5. až 6. měsíc

V minulých dílech tohoto seriálu jsme Vás seznámili se všemi dovednostmi, podle kterých hodnotíme správnost psychomotorického vývoje dětí. Postupně jsme prošli obdobím od narození až do 4. měsíce věku dítěte. Dnes se zaměříme na to, jak můžete sami kontrolovat správný…

Psychomotorický vývoj dítěte - 7. až 8. měsíc

V minulém díle našeho seriálu jsme si vysvětlili, podle jakých základních signálů můžete rozpoznat, že vývoj miminka v období mezi 5. až 6. měsícem života není zcela v pořádku. Celkem jsme popsali 3 hlavní signály. Dnes si řekneme, kdy ještě…

Videa, která by Vás mohla zajímat

Mohlo by Vás zajímat

Plavání kojenců ve věku 0-6 měsíců

V článku "Proč s miminky plavat?" jsem popsala, proč by měly rodiče začít plavat s miminky a podporovat plavání i v batolecím a předškolním věku. Nyní bych se chtěla zaměřit na ukázku, jaká cvičení a proč jsou vhodná v jednotlivých…

Fyziologické změny v těhotenství

Během těhotenství čeká tělo ženy spousta změn. Smyslem tohoto článku není podat vyčerpávající informace, co všechno se v těle děje, ale spíše vysvětlit jak tyto změny ovlivňují pohybový aparát maminky a jestli je lze případně vyrovnávat a nahrazovat. Vše se…

Psychomotorický vývoj dítěte - 11. až 12. měsíc

Dnešní díl našeho seriálu o psychomotorickém vývoji bude pomyslným završením celoročního snažení našich dětí. 11. a 12. měsíc života je v psychomotorickém vývoji dítěte velmi významným předělem. Za dvanáct měsíců, které jsme společně krok za krokem sledovali, se totiž z…

Vaše otázky a odpovědi

Zvládání bolestí páteře v těhotenství

OTÁZKA: Dobrý den,je mi 29 let, s partnerem máme 10-ti letou dceru a pokoušeli jsme se dlouho o další miminko. Jenže problém byl v tom, že jsem jako antikoncepci měla injekci s názvem DEPO-PROVERA. Po nějakých pěti letech se mi…

Ublížení Vojtovou metodou

OTÁZKA: Dobrý den, byla jsem na rehabilitaci se svou tříměsíční dcerou. Máme s ní cvičit Vojtovu metodu, protože otáčí hlavičku více na jednu stranu. Prvním cvikem bylo stlačení reflexního bodu mezi žebry. U druhého cviku rehabilitační sestra zalehla mé holčičce…

Skolióza páteře a těhotenství

OTÁZKA: Dobrý den,chci se zeptat, jestli můžu normálně otěhotnět, když jsem po operaci páteře tři a půl roku a jsem zdravotně v pořádku. Mám operovanou jen hrudní část, kde mám dvě titanové tyče, ale stále mám, i když teď už…
banner clanky mob
RV banner
chcete se léčit zdarma

Řekli o nás

Anna Dušková - krasobruslařka Anna Dušková - krasobruslařka "Měla jsem dlouhodobě vážné problémy s úponem zadního stehenního svalu, které mi vůbec nedovolovaly zaujmout pozici v Biellmann piruetě. S těmito bolestmi mi jinde nedokázali pomoci. Začala jsem navštěvovat paní Mgr. Bílkovou a nebýt fyzioterapie s ní kombinované s fokusovanou…
Martin Maxa - zpěvák Martin Maxa - zpěvák "Na vlastní kůži jsem v posledních měsících zkoušel vše možné i nemožné, jen abych se zbavil bolesti. Jsem ochotný podstoupit opravdu kde co, než jsem našel skutečně funkční způsoby léčby potíží se zády a koleny. Doopravdy zabrala až fyzioterapie za…
Pomáháme profesionálním sportovcům Pomáháme profesionálním sportovcům Jako soukromé centrum fyzioterapeutické péče jsme si vědomi toho, že naši klienti od nás očekávají maximální a profesionální péči. A to se snažíme dodržet a nezklamat Vaši důvěru. Naším cílem je Vám okamžitě a efektivně pomoci. A právě kvůli tomuto…