Psychomotorický vývoj dítěte – 31. až 36. měsíc

V dnešním závěrečném díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 31. a 36. měsícem. Opět Vám přinášíme řadu návodů na to, jak si sami doma můžete otestovat, zda vývoj Vašeho tříletého dítěte probíhá tak, jak má. Nebudou chybět ani nové náměty na hry pro tříleté děti. (předchozí díl seriálu)

 

Hrubá motorika

Vaše dítě je mnohem hbitější. Dokáže například chodit po schodech nahoru i dolů a přitom střídat obě nohy. Leckdy se nepotřebuje ani přidržovat zábradlí. Výborně zvládá jízdu na tříkolce či kole s přídavnými kolečky. Zvládá se odrážet sounož a vyskočit tak do vzduchu.

Test zralosti hrubé motoriky
Testem pro zralost hrubé motoriky je stoj na jedné noze. Dítě staré 3 roky by mělo vydržet stát na jedné noze po dobu 3 sekund, aniž by padalo nebo výrazně vychylovalo tělo.

Od 3 let

Tříleté děti rády závodí v různých hrách založených na skákání, běhání a lezení. Jak Vaše dítě zvládá koordinaci a udržení rovnováhy, si můžete otestovat sami.

Námět na hru

S dítětem si můžete hrát tak, že jej pobídnete, aby skákalo po jedné noze s rukama v bok. Zaujme jej jistě i skákání panáka. Rytmické střídání – pohyby paží při chůzi můžete podpořit například pochodem při hudbě. Dítě bude milovat hry, při nichž si vybije svou přebytečnou energii. Proto s ním choďte co nejvíce na dětská hřiště, kde mají skluzavky, houpačky a prolézačky, včetně těch, na nichž je složitější udržet rovnováhu.

Vývoj hrubé motoriky bude ukončen až ve věku přibližně 5 let, kdy bude dítě schopno:

  • krokových variací do hudby,
  • šplhat,
  • jezdit na mobilních hračkách bez přidaných záchranných prvků,
  • zvládat rozličné pohybové hry.

 

Jemná motorika

Psychomotorický vývoj

Při stavbě z kostek dokáže tříleté dítě na sebe postavit 9 až 10 kostek, aniž by věž spadla. Důležitá je ovšem rovnost podkladu, na němž dítě věž staví. Tříleté dítě dokáže postavit most ze tří kostek a tudíž i odhadnout, jaká vzdálenost musí být mezi 2 základními kostkami (pilíři), aby svrchní kostka nepropadla.

Při kresbě tužkou dokáže dítě nakreslit rozpoznatelný obrázek. Většinou bývá kresba postaviček stále v podobě „hlavonožce“, ale svou kresbu obohatí o uši, nos, širší úsměv zobrazující horní a spodní ret, zuby, prsty na nohou i rukou apod. Kresba zvířat i předmětů bývá podobná kresbě postav.

Co už dokáže?

  • Velmi dobře dokáže nakreslit kružnici.
  • Dokáže nakreslit dvě přímky, které se protínají v pravém úhlu, i když ne zcela přesně.

Co ještě nezvládne?

  • Pravoúhlé geometrické tvary však ještě malovat nezvládne.
  • Při vybarvování, například omalovánek, bude Vaše dítě stále čárat přes obrázek, ačkoli se bude viditelně snažit do obrázku „vejít“.

Co už zvládne samo?

  • Má-li dítě chuť, dokáže samo rozepnout i zapnout knoflíky, což mu umožňuje samostatné oblékání.
  • Při stříhání nůžkami dokáže udržet linii střihu téměř rovnou. Složitější obrázky vystřihuje výhradně do základních geometrických tvarů – čtverce, obdélníku, trojúhelníku. Např. obrázek zvířete z časopisu bude mít vystřižený ve tvaru fotografie.

 

Osobnost dítěte

Psychomotorický vývojPrvní přátelské vazby

Vaše dítě již nemusí být vůbec závislé na Vás a je více přístupné ostatním dětem. Může si začít vytvářet pevné přátelské vztahy s některými dospělými a ostatními dětmi. Pokud uvidí, že je někomu smutno, pokusí se mu nějakým způsobem náladu zlepšit (např. podá hračku jinému dítěti či plačícímu mladšímu sourozenci).

Utváření kladných vlastností

Pro tříleté dítě je většinou vhodný kolektiv ostatních dětí. Bude si v něm utvářet kladné vlastnosti jako je např. nesobeckost a začne chápat pojem pravda a čestnost. Pokud dítě přizná svůj přestupek, odměňte je za pravdomluvnost. Případný trest za přestupek odložte na pozdější dobu.

Podporujte časté kontakty s jinými dětmi i dospělými, aby mělo možnost vytvářet si zdravé sociální vazby a dokázalo i samo odporovat (dospělým i dětem), pokud je přesvědčeno, že činnost, která je po něm požadována, může ohrozit jeho sebevědomí, zdraví apod.

 

Řeč

Vaše dítě mluví plynuleji, je si jistější, má rádo nová slovíčka a samo si rádo nové tvary slov také vymýšlí. Uvědomuje si, že prostřednictvím řeči dokáže ovlivnit jednání jiných lidí, takže začne používat slova jako „přines mi“, „můžu dostat“, „zkusím to“, „ty to uděláš“, „pomoz mi“ apod. S jistou samozřejmostí používá podmiňovací způsob: „chtěl bych, aby…“.

Rozvoj gramatiky je rychlý. Používá většinou správné tvary sloves v minulém i budoucím čase (výjimkou jsou nepravidelná slovesa, kdy tvar slovesa v minulém čase odpovídá zkomolenině tvaru slovesa v přítomném čase).

Jak dítě opravit, když nemluví správně?

Pokud dítě hledá k vyjádření správný tvar slova, šetrně jej doplňte. Citlivě opravujte chyby, které právě řeklo. Oprava ale není nutná vždy. Mohli byste od slovního vyjadřování dítě odradit.

  • Zeptejte se na názor dítěte, pokud víte, že odpoví tak, že s tím můžete souhlasit. Dítě bude mít radost, že samo rozhodlo.
  • Používejte delší a složitější věty. Pokud na Vás dítě mluví, otočte se k němu a věnujte mu pozornost.
  • Hra na tichou poštu – tříleté děti rády šeptají, takže si můžete společně pohrát na „tichou poštu“ nebo si jen tak šeptat do ucha, aby nikdo jiný nic neslyšel.

 

Náměty na hry

Jedlá barva na prsty

Protože děti milují malování, nabídneme Vám tentokrát recept na „jedlou“ barvu na prsty. Díky ní pak můžete vytvářet rozličné obrázky, například toho, co jste dnes dělali, četli, viděli či s kým jste si hráli a mluvili.

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole
Změnit obrázek
Opište prosím čísla z obrázku

Budete potřebovat:

  • vodu
  • škrob
  • 75 g hladké mouky
  • potravinářské či vodové barvy

Postup:

Smíchejte v hrnci 75 g hladké mouky s vodou. Za stálého míchání uveďte směs téměř do varu a přidejte do ní škrob rozmíchaný v malém množství studené vody dle vlastního uvážení. Pokud bude barva řidší, nebude držet dítěti na prstu a nebude s ní tedy moci malovat. Pokud bude barva příliš hustá, bude tvořit hrudky a po zaschnutí na papíře se bude odlupovat. Hmotu nechte vychladnout a obarvěte ji malým množstvím potravinářské barvy či vodovými barvami.

 

Další články

 

Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 1/2008
Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Cviky, které by Vás mohly zajímat

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro bederní páteř

Co je cílem cvičení: mobilizace hrudní a bederní páteře Cvičíme…

Alexandrova technika - poloha "opice"

Fyzioterapeutické rehabilitační cvičení pro správné držení těla při běžných denních…

Alexandrova technika - výpad

Fyzioterapeutické rehabilitační cvičení pro správné držení těla při běžných denních…

Videa, která by Vás mohla zajímat

youtube

Alexandrova technika - klek

youtube

Alexandrova technika - poloha "na všech čtyřech"

youtube

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro bederní páteř

Vaše otázky a odpovědi

Problémy s chůzí u dítěte

OTÁZKA: Dobrý den,před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme, že chlapec padá a není…

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

OTÁZKA: Dobrý den,mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.Můžete mi to prosím přeložit??Děkuji moc ODPOVĚĎ:…

Zvládání bolestí páteře v těhotenství

OTÁZKA: Dobrý den,je mi 29 let, s partnerem máme 10-ti letou dceru a pokoušeli jsme se dlouho o další miminko. Jenže problém byl v tom, že jsem jako antikoncepci měla injekci s názvem DEPO-PROVERA. Po nějakých pěti letech se mi…

Mohlo by Vás zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc

Vaše dítě za poslední rok učinilo velký pokrok, který je pravděpodobně nejvíce patrný v jeho fyzických dovednostech. Naučilo se plazit,…

Jaký přístup k porodu vybrat

Také jste již slyšeli tradiční otázku našich maminek: „Kdo tě bude rodit?“ popřípadě „Kdo tě rodil?“ I mě se moje…

Psychomotorický vývoj dítěte – 11. až 12. měsíc

Dnešní díl našeho seriálu o psychomotorickém vývoji bude pomyslným završením celoročního snažení našich dětí. 11. a 12. měsíc života je…

Řekli o nás

Martin Maxa - zpěvák
Martin Maxa - zpěvák Martin Maxa - zpěvák "Na vlastní kůži jsem v posledních měsících zkoušel vše možné i nemožné, jen abych se zbavil bolesti. Jsem ochotný podstoupit opravdu kde co, než jsem našel skutečně funkční způsoby léčby potíží se zády a koleny. Doopravdy zabrala až fyzioterapie za…
Barbora Veselá - atletka
Barbora Veselá - atletka Barbora Veselá - atletka „Na FYZIOkliniku jsem poprvé přišla s akutním zánětem plantární fascie, který mě zastihl uprostřed závodní sezóny. Díky rázové vlně jsem se během týdne zbavila limitující bolesti a mohla jsem plnohodnotně absolvovat letní soustředění a zúročit tak tréninkovou dřinu v podzimní…
Reference klientů
Reference klientů Reference klientů Paní K.J. Rázová vlna vše uspíšila, ale každá jednotlivá metoda měla svůj význam a problémy ustupují právě doporučenou vhodnou kombinací. Tejpováním počínaje, cvičením konče. Zatím jsem s výsledkem maximálně spokojena . Ústup bolestí je opravdu značný.Zdroj: klientský dotazník Pan P.V.…
Návody na cvičení
Hledáme fyzioterapeuty