Práce rukama v předklonu - výběr cviků

Ohodnotit tento článek
(0 hlasů)


Vykonáváte v zaměstnání jednostrannou manuální činnost nebo jste nuceni setrvávat v jedné poloze dlouhou dobu? Trápí Vás po čase bolest hlavy, krční páteře, horních končetin nebo jste měli pocit necitlivých prstů či Vám prsty brněly? Zamysleli jste se nad Vašim pracovním prostředí (výškou stolu, židle, pracovní plochy a jejím rozvržením)?


kuchaři



Kromě akutní bolesti či pocitu diskomfortu/nepohodlí při práci, které doposud pominuly ihned po změně polohy, skončení pracovní doby atd, vede dlouhodobá práce v předklonu (jako každá dlouhodobě se opakující činnost) k chronickým obtížím a dalším nepříjemným onemocněním pohybového aparátu. Typickým jevem plynoucím z práce ve stoje a v předklonu je vznik tzv. kyfotického držení trupu (ohnutí). Toto postavení bývá způsobeno jak vlastní prováděnou činností pracovníka, postavením horních končetin a hlavy, tak i výškou a sklonem pracovní plochy.

Nejčastější pozorujeme předklon v oblasti hrudní páteře (tzv.kulatá záda). U pracovních činností s nízkou pracovní plochou pozorujeme ohnutí v oblasti bederní páteře. Činnosti, které kladou zvýšené nároky na jemnou motoriku a zrak, vedou k předklonu spíše v oblasti krční páteře.


kosmetika

Tato postavení mohou v delším časovém horizontu vyústit ve svalově kosterní přetížení pohybového aparátu způsobující bolest, poruchy funkce, rychlejší únavu atd. Popsané funkční potíže vedou bez včasného léčebného zásahu ke strukturálním poškození, jež může být nevratné.Proto je skutečně důležité dodržovat tzv. ergonomii práce a pracovního prostředí a nepodceňovat alespoň krátké, ale časté přestávky pro relaxaci i jednoduchá cvičení a to i v případě, že se Vás popsané potíže netýkají či se Vám zdají prozatím malicherné.

Pamatujte, že jakýkoli diskomfort (nepohodlí) a nepozorovaně se objevující symptomy se mohou podepsat i na Vašem pracovním výkonu a v neposlední řadě na bezpečnosti Vaší práce.

NÁVODY NA CVIČENÍ - když se často předkláníte a zvedáte ruce

Návody 1 - obrázek
Balanční cvičení pro správné držení těla a napřímení páteře. Cvičení vychází z fyzioterapeutického konceptu Roswithy Brunkow, které je vhodné pro aktivaci hlubokého stabilizačního svalstva břicha, trupu i pánve. Dále získáte či zlepšíte svůj cit pro rovnováhu a vnímání trojrozměrného pohybu vlastního těla. Zaktivujete svaly klenby nožní a naučíte se správné spolupráci svalů.
Návody 2 - obrázek
Cvičení zaměřené na zlepšení hlubokého stabilizačního systému.
Návody 3 - obrázek
Návod na spinální cvičení, které uvolňuje, protahuje a aktivuje záda a svaly podél páteře. 
Návody 4 - obrázek
Metoda protažení svalů v okolí hrudní páteře. Přinášíme Vám ukázku, jak si můžete sami pomoci při bolestech v oblasti hrudní páteře pomocí jednoduchého protažení. Tato technika je vhodná v případě bolesti zad a uvolnění jejich napětí.
Návody 5 - obrázek
Tento cvik je jednou z možností uvolnění blokády prvního žebra a současně přechodu krční a hrudní páteře. Zároveň dochází k uvolnění svalů na přední straně šíje. Provádějte jej při akutní blokádě žeber, přechodu krční a hrudní páteře, při bolestech hlavy a šíje.
Návody 6 - obrázek
Protahovací cvičení pro zádové svaly.
Návody 7- obrázek
Cvičení na kompenzaci svalových dysbalancí mezi svaly s tzv. protihráčskou funkcí a na zlepšení koordinačních schopností.
Návody 8 - obrazek
Jedná se o cvičení pro protažení bicepsu (dlouhé hlavy dvouhlavého svalu pažního). Tento cvik je vhodný v případě bolesti ramene a bicepsu.
Návody 9 - obrazek
Cvik vhodný pro posílení hluboko uložených svalů podél páteře. Provádějte při bolestech zad, u vadného držení těla (skolióza), pro posílení mezilopatkových svalů, svalů paží, trupu a břišní stěny, uvolnění krční páteře.
Návody 10 - obrazek
Chodidla jsou často přetěžovanou částí těla, proto je vhodné předcházet přetížení svalů dolní poloviny nohy, vzniku patních ostruh, zborcení podélné a příčné klenby, či vzniku kladívkových prstů. Pomocí speciálních cviků je možné protáhnout a uvolnit oblast chodidla, nebo aktivovat svaly tvořící podélnou a příčnou klenbu.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Copyright: Využití materiálů textových, obrazových, filmových zveřejněných na tomto webu není povoleno.

Neoprávněné kopírování obsahu bude postihováno v souladu se zákonem. V případě zájmu o spolupráci, prosím, kontaktujte společnost FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o..

banner clanky mob
RV banner
chcete se léčit zdarma