Pomůžeme ke zdraví
FYZIOklinika
Dnes je otevřeno 7:00-20:30
FYZIOklinika Volejte od 7:00-19:00

Senzomotorická stimulace (SMS)

Jedná se o metodu založenou v 60. letech na neurofyziologickém podkladě. 

Vývoj senzomotorické stimulace

Základní poznatky o senzomotorické stimulaci přinesl ve svých pracích anglický ortoped Freeman, který vyšel ze studií Hervéoua a Mésséana. Freeman zavedl pojem útlum a inkoordinace, kterou vysvětloval na podkladě špatné aferentace (přenos informací z periferie do centra) z poraněného kloubu. Využíval balanční cvičení na úseči, ale omezil se pouze na problematiku poranění hlezenního kloubu.

U nás se na rozvoji senzomotorické stimulace (SMS) velmi zásadně podílel prof. MUDr. Vladimír Janda, DrSc. Rozvedl tuto problematiku a ukázal propojenost funkcí celého pohybového aparátu. Popsal spojení mezi chronickou nestabilitou kotníku a chronickými bolestmi zad na základě porušené propriocepce (hluboké citlivosti). Společně se svými kolegyněmi PhDr. Kabelíkovou a Vávrovou velmi podrobně a globálně rozpracovali metodu „senzomotorické stimulace“ a jejich poznatky a učení je velmi hojně užíváno nejen u nás, ale i ve světě.

V Senzomotorické stimulaci se vedle základních senzomotorických cviků („malá noha“, „píďalka“ atd.) používají také nejrůznější balanční cviky prováděné z nejrůznějších výchozích poloh. Cviky spočívají ve vychylování podložky či klienta z rovnovážného postavení. Tyto cviky vedou k aktivaci propriocepce (hluboké citlivosti) a výrazně se tím zlepšuje aktivace příslušných nervových drah. Dále se pro senzomotorickou stimulaci využívají nejrůznější pomůcky.

Proč cvičit SMS?

  • aktivujete ty nejhlubší vrstvy stabilizačního svalstva nejen břicha, trupu a pánve, ale také dolních a horních končetin
  • učíte své svaly správnému fungování ve vzájemné spolupráci
  • zlepšujete svou balanci a vnímání 3D pohybu těla
  • aktivujete svaly klenby nožní a tím pomáháte předejít plochonoží nebo zlepšit jeho stav
  • k cvičení se využívají nejrůznější pomůcky, tzv. “nestabilní plochy” jako je gymball, fitball, overball, bosu, kulatá nafukovací podložka, pěnová podložka a další.

Indikace:

  • kloubní nestabilita (zejména nestabilita kloubů hlezenních, kolenních, ramenních, částí páteře…)
  • nedostatečná fixace svalstva pánve u chronických vertebrogenních algických syndromů (bolestí lokalizovanou v různých oblastech páteře s omezením pohyblivosti páteřního úseku)
  • vadné držení těla
  • idiopatická skolióza
  • mozečkové a vestibulární poruchy
  • poruchy hlubokého čití (propriocepce)
  • pooperační stavy pohybového aparátu (hlezenní, kolenní, kyčelní, ramenní kloub, páteř atd.)

Senzomotorická stimulace se využívá pro léčbu i prevenci. Zkracuje dobu regenerace po zranění či operačních zákrocích, pozitivně ovlivňuje myoskeletální (manuální) aparát, zajišťuje znovunabytí stability u nestabilních kloubů, pomáhá proti bolestem zad či při poruchách rovnováhy a koordinace. Zároveň zlepšuje schopnosti organismu reagovat na podmínky terénu, posiluje svalstvo pohybového aparátu a díky tomu je velmi často využívána také ve sportu pro zlepšení stability, reakční schopnosti a fyzické zdatnosti.

Balanční plochy a senzomotorické pomůcky:

Cvičení na těchto labilních plošinách velmi pozitivně ovlivňuje svalové napětí mezi jednotlivými segmenty pohybového aparátu. Senzomotorická stimulace pomáhá podvědomě zapojit do pohybu ty svaly, které jsou vůlí těžko ovlivnitelné a jejich aktivitu tím zautomatizovat. Zároveň dochází k harmonizaci svalové hry a je tak obnovována svalová rovnováha organismu. Tím, že se na balančních plošinách trénuje i rovnováha a reakční schopnost svalů, je senzomotorická stimulace výbornou metodou pro prevenci pádů.

Senzomotorická stimulace je využívaná také pro optimalizaci nejčastějších pohybových stereotypů člověka – sed, stoj, chůze. Cvičení senzomotorické stimulace vede k rozbití špatných pohybových stereotypů a následnému přeučení na optimální provedení těchto stereotypů.

Principy senzomotorické stimulace

Senzomotorická stimulace vychází z koncepce 2 stupňů motorického učení.

Pro 1. stupeň je charakteristické zvládnutí nového pohybu a vytvoření funkčních drah mezi mozkem a ovlivňovanou částí těla na úrovni mozkové kůry. Řízení činnosti na úrovni mozkové kůry je velmi náročné, jelikož se člověk musí na pohyb soustředit a tím se pohyb učit. Příkladem může být jízda na kole. Ze začátku je velmi obtížná a vyčerpávající, než si dítě osvojí pohybové stereotypy pro bezstarostné zvládnutí.

2. stupeň pohybového učení je řízen na úrovni podkorových center mozku (mozeček, vestibulární systém atd.). Řízení na podkorovém systému je pro jedince rychlejší a méně namáhavé. Dochází k automatizaci a fixaci pohybových stereotypů. Jakmile se dítě naučí jízdě na kole a zafixuje potřebné pohybové stereotypy, již nad samotnou jízdou nepřemýšlí a jede naprosto spontánně.

Senzomotorická stimulace má za cíl pomoci klientovi plně zvládat druhý stupeň, tedy dosažení automatické aktivace potřebných svalů v takovém stupni, aby byl pohyb koordinovaný a přitom co nejméně náročný.

Základní zásady:

  • cvičte na boso bez ponožek, lépe tak stimulujete receptory v chodidle a cvičení je tak zdravější
  • opírejte se především o 3 body opory nohy - palcový kloub, malíkový kloub a patu
  • kolena mírně pokrčená, směřují nad střed nohy
  • aktivujte spodní bříško tak, že se nadechnete až do třísel a bočních žeber a s výdechem udržte takto zpevněnou břišní stěnu; udržujte dále během dýchání
  • cvičte s napřímenou páteří

Ukázky cvičení:

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované na webu FYZIOklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Související videa

Pro zobrazení klikněte na

Chůze po patách - krátké a stabilní kroky

Pro zobrazení klikněte na

Uvolňování drobných kloubů nohy a prstů na noze

Pro zobrazení klikněte na

Cvičení na balanční podložce BOSU - podřep

Pro zobrazení klikněte na

Chůze po špičkách - krátké a stabilní kroky

Články, které by vás mohly zajímat

Nordic Walking

Co si představíte, když slyšíte slovní spojení „chůze o holi“? Jenomže nejsou hole jako hole. Znáte ty na Nordic walking?

Pojem „Pražská škola“

Termín Pražská škola označuje přístup ve fyzioterapii, kterým se odlišila fyzioterapie v Československu oproti světu.

Cervikobrachiální syndrom

Bolest krční páteře vyzařující až do horní končetiny, mnohdy doprovázející migrény nebo bolest ramene. Více v tomto článku.

Kryoterapie ve spojení s Fyzioterapií

Léčba extrémním chladem. Jak tuto metodu lze spojit s fyzioterapií? Více v tomto článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Závratě

Dobrý den,rád bych se zeptal, necelý týden zpátky se u mě objevily závratě, které dodnes přetrvávají. Mám kulatá záda, předsun hlavy atd... myslíte si, že můžu mít závratě od krční páteře?Jedná se o vteřinovou závrať, např. naklon…

Putující bolest

Dobrý den,již 14 dní mám problém v oblasti bederní části zad. Zprvu se bolest projevovala právě v oblasti beder a neschopností se ohnout k levé noze. Používal jsem voltarenové náplasti, hřejivou mast atd. Bolest polevila ale přesu…

Propadlá klenba dětské nohy

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat, synovi je 12 let a má zcela propadlou klenbu pohledem (dovnitř). Ortopedka nám doporučila vložky do bot a cvičit doma. Mám, ale dojem, že mu to vůbec nepomáhá.Je vůbec nějaká šance, že by se mu moh…