Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 8:00-16:30
Volejte od 8:00-16:00

Závěsné systémy aneb posílení celého těla (Redcord, Jungle sports, TRX)

Závěsné systémy vznikly s různými záměry, ale všechny mají společnou hlavní myšlenku: ,,posílení pohybového aparátu". Tyto systémy rozvíjejí kondici, rovnováhu a sílu. Jsou vhodné pro všechny úrovně fyzické zdatnosti a umožňují vykonávat opravdu pestré palety různých cvičení.

Závěsné systémy jako např. Redcord, Jungle sports nebo TRX vznikly s různými záměry, ale všechny mají společnou hlavní myšlenku: ,,posílení pohybového aparátu".

Který je který?

Jungle Sports

Systém Jungle Sports vytvořila norská firma, která se zaměřuje na vývoj sportovního vybavení pro profesionály. Závěsný systém je zaměřený na posílení svalů vlastní vahou bez činek. Stačí se jen opřít do ok zavěšených na laně, naklonit tělo a už můžete posilovat ruce, záda, nohy a břicho.

Redcord

Redcord je navržený tak, aby pomáhal při funkčním vyšetření klientů. Následná terapie je soustředěna na nalezené „slabé články“ funkcí klienta. Léčba je z tohoto pohledu velmi individuální a terapie umožňuje každému klientovi aktivní přístup v úrovni jeho schopností.

Léčba je co nejvíce zacílená na postiženou funkci a tím je většinou velmi efektivní, což potvrzují léčebné úspěchy u mnoha pacientů s chronickými bolestmi.

TRX

Závěsný systém TRX, který umožňuje vykonávání velkého množství cvičení, už několik let využívají americké vojenské jednotky. Je to systém, který rozvíjí nejen kondici, ale především rovnováhu a sílu. Díky tomu, že si můžete regulovat zátěž (procento tělesné hmotnosti), s kterou cvičíte, je TRX vhodný pro všechny úrovně fyzické zdatnosti od začátečníků až po vrcholové sportovce. Podstatou TRX je využívání nastavitelného závěsného systému, který umožňuje vykonávání skutečně pestré palety cvičení.

S vhodnou průpravou je možné kombinaci pevných lan, gravitace a zdatnosti pohybového aparátu využít k prevenci, návratu ztracených pohybových funkcí i zábavě. Nezáleží na tom, který systém k pohybové aktivitě využíváte, ale jakým způsobem ho využíváte.

Všeobecné zásady

  • Při všech cvičeních musí být popruhy napnuté.
  • Při cvičení platí zásada, že část těla je zavěšená na speciálních popruzích a zbytek je ve většině cvičení na podložce.
  • Intenzitu cvičení si každý může regulovat sám, a to pouze změnou polohy těla oproti závěsnému bodu. Posunutí těla o pár centimetrů změní intenzitu vykonávaného prvku. Čím jste níže pod závěsným bodem, tím je cvičení náročnější.

Výhody cvičení

  • Rovnoměrně se procvičují všechny svalové skupiny i svaly, které se při jiných druzích cvičení procvičují jen velmi těžko.
  • Při každém cviku dochází k intenzivnímu zapojení hlubokého stabilizačního svalového systému a k posílení stereotypu správného držení těla.
  • Zlepšuje kondici, rovnováhu, mobilitu páteře, svalovou sílu, stabilitu, ohebnost kloubů, flexibilitu a koordinaci.
  • Využívá formu silového tréninku posilování s vlastní hmotností.
  • Cvičení šetří klouby a šlachy, protože nárazy jsou absolutně vyloučené.
  • Závěsný posilovací systém se dá využít ve venkovních i vnitřních prostorech.
  • Cvičení jsou vhodná k prevenci zranění a mohou sloužit jako rehabilitační cvičení po úrazech.
  • Závěsný posilovací systém je skladný a prostorově nenáročný.

Chyby při cvičení

Je důležité cvičit správným způsobem!

Nejčastější chyby při cvičení jsou:

  • Trhavé, nekontrolované pohyby. Při trhavých pohybech hrozí zranění především svalů páteře.
  • Nesprávné vykonání cvičení při nedostatku síly. V tomto případě je potřebné oddálit tělo a chodidla od ukotvení. Sníží se úhel mezi tělem a zemí, čímž se změní zátěž.
  • Uvolněné popruhy (ty musí být vždy napnuté).

Procvičte celé tělo

Ukážeme si efektivní cviky pro posílení celého těla, které můžete provádět na kterémkoliv závěsném systému s bezpečným upevněním a dostatečnými prvky bezpečnosti od nosnosti lan až po délku.

Ukázky několika cviků:

Více cviků naleznete v naší databázi:

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Související videa

Pro zobrazení klikněte na

Cvičení na závěsném posilovacím systému - dámský klik

Pro zobrazení klikněte na

Cvičení na posilovacím závěsném systému- posílení velkého prsního svalu a tricepsů

Pro zobrazení klikněte na

Cvičení na závěsném posilovacím systému- výpad vpřed

Pro zobrazení klikněte na

Posilování zadní strany stehen a hýždí

Články, které by vás mohly zajímat

Neurac, Redcord a vše kolem

V tomto článku se dozvíte základní informace o těchto relativně nových terapeutických metodách cvičení na závěsných lanech.