Pomůžeme ke zdraví
FYZIOklinika
Dnes je otevřeno 7:00-20:30
FYZIOklinika Volejte od 7:00-19:00

Psychomotorický vývoj dítěte – 9. až 10. měsíc

V minulém díle tohoto seriálu jsme se zaměřili především na to, jak může vývoj Vašeho miminka narušit brzké nucení ke stavění na nožičky nebo například naše snaha urychlit jeho vývoj předčasným posazováním. Devátý měsíc, kterému je věnován dnešní díl, je měsícem velkých pokroků. Vaše miminko se naučí sedět vzpřímeně, klečet, lézt po čtyřech a dokonce zvládne i přitažení do stoje.

9. měsíc

V devátém měsíci přijde významný pokrok. Vaše dítě se naučí sedět vzpřímeně, klečet a dokonce lézt po čtyřech a navíc zvládne i přitažení do stoje. Za relativně krátkou dobu 3 až 4 týdnů si Vaše dítě osvojí mnohé dovednosti. Nezáleží na tom, v jakém pořadí je zvládne, důležité je opět hodnocení, jak kvalitně jednotlivé dovednosti dítě provádí.

Nová poloha pro hraní

Vaše miminko by již nemělo setrvávat vleže na zádech nebo na bříšku, pokud si chce hrát. Jeho mentální vývoj postupuje mílovými kroky, a proto je pro něj velkou motivací dosáhnout na hračku, která je položená např. na židli, stoličce nebo nižším stole. Velkým hnacím motorem ve vývoji pohybu vpřed je fakt, že se maminka či jiná blízká osoba vzdálila příliš rychle a daleko. Snaha vzít si hračku, na kterou sice vidí, ale nedosáhne na ni, bude dítě motivovat k řešení, jak se co nejrychleji a s co nejmenší námahou dostat k vytouženému cíli. Plazení je v tomto případě pro dítě demotivující. Je příliš namáhavé a pomalé. Musí tedy přijít na to, jak se pohybovat rychleji a s menším vynaložením energie.

Na všech čtyřech

Do kleku na všech 4 končetinách se může dítě dostat dvojím způsobem:

1. Z tzv. šikmého sedu, kdy se dítě opírá o nataženou ruku, respektive pouze dlaň, jednu stranu pánve a o pokrčenou nohu. Druhou nožičku bude mít položenou volně před tělem (viz. 8. měsíc). Stačí málo, např. natažení celým tělem za hračkou, která je trošku dál od těla a dítě tak snadno zvedne zadeček nad podložku a dostane se tedy na všechny 4 končetiny.

Pozor!
Pokud se dítě dostává do vzporu způsobem, jaký byl popsán v 7. měsíci, tzv. katapultem, je to pro něj slepou uličkou a známkou toho, že nemá zapojené svalové řetězce na trupu ve zkříženém pohybovém vzoru.

2. Druhým způsobem je, že se dítě z lehu na břiše vzepře na obou ručičkách, propne lokty a nakročí jednou a posléze druhou nožičkou tak, že se dostane do vzporu klečmo. Aby bylo schopno „vykročit“ vstříc k hračce či jinému cíli, musí se do vzporu klečmo dostat tímto způsobem.

Lezení je věda – nezralé lezení

Lezení je méně energeticky náročné a navíc je rychlejší než plazení.

Pokud se dítě teprve učí lézt, mluvíme o tzv. nezralém lezení. Dítě sice střídá v lezení ruce a nohy, ale nemá souhru mezi jednotlivými svaly trupu.

Známky nezralého lezení, které můžete pozorovat sami doma:

  • Ramena – vnitřní rotace ramen, kdy dítě vtáčí obě ruce a tím i prsty směrem proti sobě.
  • Lopatky – dítěti se odchlipují lopatky od zad a tvoří jakási malá křidélka.
  • Trup – trup je prověšený dolů, jakoby prohnutý.
  • Hlavička – hlavička propadá směrem k podložce, popřípadě je v krční páteři výrazně zakloněná a bradička předsunutá vpřed.
  • Pánev – na pánvi můžete pozorovat, jak ji dítě ve snaze o nákrok vychyluje do strany, bérce směřují ven a jsou mírně nad podložkou. Dítě se tedy opírá výlučně o vnitřní stranu kolínek.

Je důvod k panice?

Takovéto nezralé lezení si může dovolit každé dítě, pokud se lézt teprve učí. Pokud přetrvává i o několik týdnů později, je velmi pravděpodobné, že mělo i jiné koordinační problémy v mladším věku (pravděpodobně již od narození) a jen s přibývajícím věkem a novými složitějšími pohybovými vzory se odhalují koordinační nedostatky, které byly v dřívější době méně nápadné.

Lezení je věda – zralé lezení

Tzv. zralé lezení navazuje na nezralé. Jde o zdokonalení koordinace nezralého lezení. Nedokonalosti spojené s nezralým lezením vymizí.

  • Prstíky – dítě drží prstíky na ruce směrem vpřed a nevtáčí je dovnitř
  • Lopatky – lopatky má přitisknuté k zádům a držené blízko páteře
  • Trup a hlavička – trup i hlavička jsou pěkně nesené v rovině bez prověšení
  • Kolínka a nožičky – kolínka jsou zatížena na středu a bérce a nožičky dítě drží také v ose celého těla

Vzpřímený sed

Vzpřímený sed je maminkami či babičkami často zaměňován za sed, do kterého je dítě pasivně posazeno. Příbuzní se pak radují, že např. pětiměsíční dítě již sedí, ale nikdo nehodnotí, zda se do tohoto sedu dítě dostalo samo či nikoli, a do jaké míry je takovýto násilný sed pro dítě zdravý.

Pozor na předčasné posazování!

Často se dítě hrbí, předsouvá hlavičku a přetěžuje tak drobné klouby na páteři, vazy a svaly v oblasti celé páteře. Většinou je dítě i mírně stočené k jedné straně, čímž při častém opakování rodiče či prarodiče u dítěte riskují vznik skoliózy.

Celý kostěný a vazivový systém dítěte je velmi měkký a snadno dojde k jeho strukturálnímu poškození vlivem neadekvátního tlaku či tahu vyvíjeného na pohybový systém, nemluvě o tom, že tlak, vyvíjený vahou hlavičky a horní části hrudníku na vnitřní orgány, má též špatný vliv na vývoj srdce, plic, jater a dalších vnitřních orgánů.

Předčasné posazování dítěte může způsobit poškození kostí, svalů i vnitřních orgánů. Proto dopřejte dětem dostatek času tak, aby se u nich vyvinul správný vzpřímený sed!

Jak zvládnout správný vzpřímený sed?

Jak by tedy mělo dítě správný vzpřímený sed zvládnout? Dostat se do něj může opět ze šikmého sedu. Stačí málo, aby dítě přeneslo váhu z jedné poloviny pánve na celý zadeček. Pokud má dobrou souhru svalů na přední a zadní straně trupu, tedy pokud je aktivita svalů bříška (přímých i šikmých) a svalů na zádech a šíji vyrovnaná, pak bude dítě sedět rovně se vzpřímenou páteří bez výchylek v ose směrem vpřed (předklon) či směrem do stran (úklon).

  • Nožičky – obě nožičky by měly být volně natažené před tělem
  • Ramínka – ta by měla být spuštěná volně od uší dolů
  • Krk – vidět by měl být dlouhý rovný krk bez předsunu hlavičky (předsun znamená, že ouška jsou před rameny a brada je vysunutá vpřed)
  • Hlava – pokud má dítě jen předklon hlavy, protože se dívá na hračku v klíně, tak je samozřejmě vše v pořádku

Je důvod k panice?

Počátky takovéhoto vzpřímeného sedu samozřejmě provází i nedokonalosti v podobě ohnutých zádíček (dítě se hrbí), ramínka jsou vysoko u oušek, v sedu je nestabilní a má tendenci padat. Ale tato „nedokonalost“ provedení by měla být jen krátkodobá (přibližně první 2 týdny) a dítě by se mělo brzy naučit sedět se správným držením těla.

Jakmile uvidíte, že dítě dokáže ve vzpřímeném sedu zvednout obě ručičky nad horizontálu (natažené ruce vztahuje např. k Vám tak, že jeho lokte a zápěstí jsou výše než ramena), je to dobrou známkou toho, že se Vaše dítě brzy bude stavět u nábytku.

Postavení u nábytku

Zvládnout postavení u nábytku může dítě ze vzporu klečmo, kdy přileze k objektu (úchyt zásuvky, židle, konferenční stolek, atd.). Pakliže dokáže jednu ručičku zvednout nad cca 110 stupňů v ramenním kloubu, snadno se chytne hrany, o kterou se přidrží.

Vztáhne i druhou ručičku a posléze nakročí jednou nožičkou (učí-li se dítě přitažení do stoje, může nakračovat výlučně jednou, brzy by mělo ale nožičky v nákroku střídat, aby docházelo k symetrickému vývoji obou polovin těla).

Mizí úchopový reflex

V devátém měsíci vyhasíná reakce u posledního tzv. primitivního reflexu. Mizí úchopový reflex nohy (viz 1. měsíc), protože se dítě učí stavět a brzy se bude učit chodit. Pokud by reflex přetrvával, brzdil by či přímo blokoval tento vývoj.

Co by mělo miminko v devátém měsíci zvládat?

V devátém měsíci by dítě mělo zvládnout samostatně používat ukazováček na ruce. Můžete tak pozorovat, že dítě ukazuje vzpřímeným prstem na předmět či obrázek v knížce. Ukazuje-li na vzdálenější předmět několik metrů od sebe, nemusí směr prstu odpovídat směru daného předmětu. Dítě tedy ukazuje nad sebe či na stranu, ačkoli se dívá vpřed. Důležitý pro vývoj ruky a jemné motoriky je v tomto okamžiku pouze vzpřímený samostatný ukazováček a ostatní prsty zavřené v dlani.

10. měsíc

Nebude zdaleka tak průlomový jako tomu bylo v předchozím měsíci. Dítě potřebuje čas na to, aby své nově nabyté složité dovednosti procvičovalo a maximálně zdokonalilo. Celý 10. měsíc bude tedy opakovat lezení ve vzporu klečmo, vzpřímený sed a postavování u nábytku. Nové schopnosti jsou natolik koordinačně složité, že může trvat i část 11. měsíce, než se dítě odváží postoupit ve vývoji o dovednost dále.

Pokud jste si přečetli tento článek a přesto máte stále pochybnosti o pohybovém vývoji svého dítěte, doporučujeme kontaktovat odborníka na hodnocení psychomotorického vývoje dítěte a popřípadě začít cvičení (může se jednat i jen o jemnou stimulaci) s dítětem. Včasně započaté cvičení může zamezit vzniku různých drobných či vážnějších pohybových problémů.

Nesnažte se vývoj dětí uspěchat!

Nespěchejte na vývoj svého dítěte a dopřejte mu, aby k jednotlivým dovednostem dospělo samo bez Vaší pomoci. Jeho svalově-kostěný aparát dozrává pomalu a postupně a teprve, až když dítě zvládá dovednost samo, tak je i aparát natolik silný, aby váhu dítěte unesl. Pokud je předčasně posazováno dítě, které na dovednost ještě nedospělo, může u něj dojít nejen k poškození vazů, ale i stavby kostí. Výsledkem naší přehnané snahy o urychlení vývoje dítěte pak může být i jeho trvalé poškození.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 11. až 12. měsíc

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované na webu FYZIOklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Články, které by vás mohly zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte – 25. až 30. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 25. až 30. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Nošení dětí na těle - šátek, baby-vak nebo krosničku?

Existuje několik způsobů, jak své dítě můžete nosit. V tomto článku se dozvíte pozitiva i negativa jednotlivých úvazů.

Nošení dětí na těle - pozitiva i negativa tohoto fenonému

Šátky, babyvaky a nosítka. Mají pozitivní či negativní vliv na vývoj dětí? Jaké jsou výhody tohoto současného fenoménu?

Psychomotorický vývoj dítěte – 0. až 2. měsíc

Jaké kontroly se provádí u novorozenců a jak testujeme reflexy miminek? Více v našem článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Problémy s chůzí u dítěte

Dobrý den,před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme, že chlapec…

Miminko nezvedá hlavičku

Dobrý den,naší holčičce jsou dnes 3 měsíce a stále nemá snahu zvedat hlavičku, když je na bříšku (nepase koníčky) a hned hrozně brečí. Naše pediatrička nás posílá na rehabilitaci. Myslíte, že je nutné hned na ní jít, nebo ještě po…

Fyzioterapie miminek

Dobrý den,ráda bych poprosila o radu. Mám 10. měsíčního syna a asi 2 měsíce se plazí (symetricky, pomocí obou ručiček i nožiček). Zhruba 3 týdny občas i popoleze, ale špatným stylem a to tak, že má kolínka hodně od sebe a zatěžuje…