Pomůžeme ke zdraví
FYZIOklinika
Dnes je otevřeno 7:00-20:30
FYZIOklinika Volejte od 7:00-19:00

Psychomotorický vývoj dítěte – 19. až 24. měsíc

V dalším díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 19. a 24. měsícem. I dnes si povíme, podle jakých ukazatelů můžete sami doma pozorovat, zda se vývoj Vašeho dítěte ubírá tím správným směrem. Vaše miminko Vám roste před očima, začíná se projevovat jeho osobnost, dokáže si samo čistit zoubky, umýt si ruce i obličej, s Vaší pomocí se už zvládne obléknout i svléknout, přesto jsou ještě úkony, které mu budou dělat větší či menší problémy. (předchozí díl seriálu).

Hrubá motorika

Mezi 19. a 21. měsícem

V tomto období se Vaše dítě postupně naučí zvednout hračku ze země, aniž by samo upadlo. Snadno si poradí s chůzí vzad a dokáže chodit po schodech pouze s přísunem jedné nohy, aniž by se muselo přidržovat zábradlí. Zvládne se rychle z chůze zastavit, otočit a zvládne i snadněji kopání do míče, přičemž musí dobře krátkodobě udržet rovnováhu na jedné noze. Vaše dítě je unesené vším, co děláte Vy sami. Nebojte se jej tedy zapojit do spolupráce.

Co zvládá samo?

  • Samo si může čistit zuby (vy ale musíte kvalitu vyčištění po jeho snaze opravit).
  • Samo se může pokoušet umýt si ruce a obličej.

Co zvládne s Vaší pomocí?

  • Dokáže spolupracovat při oblékání a svlékání.

Ve věku 2 let

Ve dvou letech dítě začíná chápat rytmus. Pravděpodobně jste dříve pozorovali, že Vaše dítě rádo tancuje či hraje na jakýkoli nástroj. V současné době začínají mít jeho taneční pohyby a vydávané melodie rytmus. Díky tanci, který většina dětí miluje, se rozvíjí pohybové schopnosti. Podporujte jej v tanci a i Vy se s ním pohybujte v rytmu hudby. Jednak dítě „kopíruje“ pohyby od Vás a zároveň spolu trávíte i příjemné chvíle.

Co zvládá samo?

  • Dvouleté dítě umí běhat (neumí však ještě zpomalit a zatočit v běhu).
  • Snadno dokáže udělat dřep a znovu si stoupnout

Jemná motorika

Ve věku 2 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2 let by mělo dítě zvládnout převracet v knížce jemné stránky jednu po druhé.
  • Mělo by se naučit samo obléknout ponožky, čepici nebo kalhoty s gumou v pase.
  • Zvládne otočit klikou, tak aby si samo otevřelo dveře (snadnější je otevírání směrem od sebe).
  • Mělo by dokázat postavit věž ze 4 kostek.

Co zvládne s Vaší pomocí?

  • Tričko či svetr zvládne natáhnout přes hlavu, ale orientace předního a zadního dílu stále zůstává na Vás, stejně jako provlečení rukou skrz rukávy.
  • Zvládne také vést jezdec po zdrhovadle – zapnout a rozepnout – ale zapínání knoflíků je stále velmi těžké.

Tip na hru
Jako hru můžete nechat dítě samostatně vybrat oblečení, které si pak bude pokoušet samo oblékat. Mějte ale trpělivost a vždy si na samostatné oblékání vyhraďte dostatek času před odchodem.

Osobnost dítěte

Vaše dítě bude chtít pomáhat jiným a dělat vše za sebe samo. Některé děti se dokonce vztekají, pokud cokoli chcete udělat za ně. To platí i o činnostech, které ještě samo nezvládá. Obrňte se tedy trpělivostí a mírumilovností!

Vůdce nebo bezstarostný snílek?

V tomto věku začíná být u dítěte více jasná povaha.

  • Může být vůdcem či naopak dítětem, které spíše poslouchá a hloubá nad věcmi.
  • Může být bezstarostné či starostlivé (holčičky obecně jsou více starostlivé a pečující, hlavně o panenky).
  • Kritiku může přijímat snadno či se slzami.

Pocit odpovědnosti

Ukažte svému dítěti, jak se „poprat“ s problémy. Zahrnujte dítě více odpovědnostmi, které je schopno zvládnout (např. úklid plastového nádobí z kuchyňské myčky do skříňky, úklid hraček před spaním apod.). Nechte batoleti dostatek času, aby se mohlo soustředit na důležité věci a dokončit svůj úkol. Pokud Vás požádá o pomoc, vždy hned pomozte a nezdary rozptylte odvedením pozornosti jinam či povzbuzením, že příště se to jistě povede.

Řeč

Mezi 19. a 21. měsícem

V tomto období se řeč stává ucelenější a náročnější. Slovní zásoba je velmi variabilní. Některé děti ve dvou letech používají aktivně 30 slov, jiné děti skládají jednoduché věty či souvětí a jejich aktivní slovní zásoba sahá ke 100 slovíčkům.

Do dvou let by ale měly všechny děti klást jednoduché otázky:

„Kam jdeš?“ a dávat jednoslovní či dvouslovní odpovědi: „Tam“. Často používají dvouslovná spojení. Chápou pojem „moje“ a „nemohu“.

U mnoha dětí je koordinace jazyka a artikulace mluvidel ještě nevyvinutá. Proto často rozumí dítěti jen jeho nejbližší, kteří mají výslovnost dítěte dobře „naposlouchanou“.

V 19. měsíci

U dítěte rok a půl starého je vhodné začít se čtením „opravdových“ knížek s jednoduchým textem a četnou ilustrací. Podpoříte tím vývoj slovní zásoby. Zpočátku se Vám může zdát, že četba je pro dítě náročná, ale postupem času uvidíte, jak rychle přibývají aktivně používaná slova včetně správně užité gramatiky.

Náměty na hry

Přinášíme recepty na hry: připravte si domácí bublifuk nebo zaručeně bezpečné těsto pro modelování.

Čarování s bublinami

Děti ve věku okolo roka a půl začínají fascinovat bubliny a nadšeně do nich foukají. Pokud byste si chtěli pro své batole vyrobit domácí bublifuk, nabízíme jednoduchý recept.

Domácí výroba bublifuku

Rozpusťte 180 ml tekutého pracího prostředku nebo dětského šamponu v 1,8 l vody. Přidejte 240 ml glycerinu pro zesílení stěny bublin. Jednoduché vyfukovátko sestrojíte tak, že jeden konec drátku zatočíte do kroužku.

Modelováni

Pro rozvoj jemné motoriky ruky je vhodné např. modelování. Pokud jste zastánci toho, že dítě by nemělo přijít do styku s ničím, co by mohlo být nevhodné k pozření, nabízíme recept na modelovací těsto z potravin. Chutné nejspíš pro dítě nebude, ale alespoň máte jistotu, že se dítěti nic nestane, pokud kousek těsta ochutná.

Hustota těsta a tedy jeho tuhost záleží na Vás, respektive na tom, kolik vody do těsta přidáte. Pro menší děti doporučujeme těsto spíše jemnější a měkčí. Pokud je příliš tuhé a dítě z něho nemůže nic vymodelovat, přestává jej hra bavit.

  • U dětí mladších 1,5 roku počítejte spíše s trháním, mačkáním a podobným seznamováním se s hmotou.
  • Děti ve věku kolem 2 let dokáží vytvořit např. šnečka tak, že vypracují s Vaší pomocí hada a na něj přitisknou ulitu, kterou najdete na procházce v přírodě.

Výroba těsta pro malé děti

Ve velké míse smíchejte 425 g mouky, 120 ml oleje a 120 ml vody. Dobře propracujte. Pokud je třeba, přidejte vodu, aby se hmota dobře spojila. Pro pestrost můžete rozdělit těsto na několik částí, a ty pak obarvit různými odstíny potravinářské barvy.

Přejeme Vám mnoho radostné zábavy při hraní s Vaším dítětem.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 25. až 30. měsíc

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované na webu FYZIOklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Články, které by vás mohly zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 13. až 18. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 25. až 30. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 25. až 30. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 9. až 10. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 9. až 10. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 5. až 6. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 5. až 6. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

Dobrý den,mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.Můžete mi to prosím přeložit??Děk…

Posílení svalů klenby nohy

Dobrý den,syn má tři a půl roku, má vnitřní část noh + klenbu spadlou do vnitřku. Dostal vložky do bot a to bylo vše. Nechceme s manželkou něco zanedbat. Hledáme nějaká cvičení a jsme rádi za každou radu. Děkujeme. 

Problémy s chůzí u dítěte

Dobrý den,před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme, že chlapec…