Pomůžeme ke zdraví
FYZIOklinika
Dnes je otevřeno 7:00-20:30
FYZIOklinika Volejte od 7:00-19:00

Psychomotorický vývoj dítěte – 25. až 30. měsíc

V dnešním díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 25. a 30. měsícem. Vaše děťátko už zvládá jízdu na tříkolce nebo kole s postranními kolečky, dokáže navlékat korálky na provázek, obléknout a svléknout si kalhoty nebo si rozepnout kabátek, což ještě před časem bylo jen stěží představitelné. Dokáže nakreslit „hlavonožce“ a postavit věž z osmi kostek. Běh času, tedy co je dnes, co zítra, co znamená za týden a co před týdnem, se ale bude učit ještě dlouho. (předchozí díl seriálu).

Hrubá motorika

Do 2,5 let

Do dovršení 2,5 let by mělo Vaše dítě dokázat poskakovat sounož, přičemž se dokáže odrazit od země a vyskočit do vzduchu. Do dvou let poskakování spíše naznačovalo a pokrčovalo jen kolena, aniž by se odrazilo od podložky. Dítě ve věku 2,5 let je dostatečně stabilní. Nečiní mu problémy překonávat nejrůznější překážky na venkovních hřištích, dokáže nést rozbitný předmět, aniž by upadlo. Umí chodit po špičkách i po patách.

Ve věku 2 let

Děti od dvou let milují jízdu na tříkolkách či kolech s postranními kolečky. Pro jízdu vybírejte vhodný terén. Vaše dítě nejspíš nebude mít dostatečně silné svaly, aby vyšláplo kopec nebo jelo po kamenité či štěrkové cestě. Nejvhodnější jsou tedy asfaltové cesty bez velkých převýšení. Pokud bydlíte v kopci, vezměte si s sebou provaz, na který navážete řídítka dítěte a cestu do kopce mu usnadníte tažením za provaz.

Pro snadnější šlapání jsou nejvhodnější tříkolky či kola, která mají šlapadla uprostřed mezi předními a zadními koly. Šlapadla, která jsou umístěna na předním kole, bývají velmi obtížně ovladatelná.

Jemná motorika

Do věku 2,5 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2,5 let by mělo dítě zvládnout tak jemné pohyby jako je např. navlékání korálků na provázek, prostrkování provázku skrz dírky, provlékání knoflíku skrz knoflíkovou dírku (snazší je rozepnutí knoflíku).
  • Vaše dítě tedy dokáže rozepnout kabátek nebo obléknout a svléknout kalhoty. Samozřejmě velmi záleží na velikosti a tvaru knoflíku a poměru velikosti knoflíku vůči dírce.
  • Kresba dítěte je daleko upravenější. Vaše dítě by mělo zvládnout namalovat tzv. „hlavonožce“ což je postava, jež má hlavu, oči, nos, ústa, rozježené vlasy a přímo z hlavy vystupují dlouhé ruce a nohy. Částečně takový „hlavonožec“ vypadá jako sluníčko.
  • Dítě by mělo zvládnout namalovat uzavřený kruh (dosud malovalo kruh, jehož začátek a konec nemusel být spojený). Často děti malují kresbu otočenou o 90 či 180 stupňů. „Hlavonožec“ tedy někdy leží či stojí na hlavě.
  • Při hře s kostkami by mělo být Vaše dítě schopno postavit věž z 8 kostek nebo postavit vlak ze 3 kostek bez komínu – tj. postavit několik kostiček za sebe jako vagónky.

Tip na hru s kostkami
Pokud budete chtít dítě motivovat ke hraní s kostkami, pořiďte dítěti kostky, které na sobě či vedle sebe dobře drží. Vhodné je pořídit i pevnou podložku pro stavbu kostek. Budete-li stavět věž na měkkém koberci pouze s dřevěnými kostkami, věž bude velmi brzy padat a ani jiná stavba nebude o mnoho pevněji stát. Dítě tak bude ztrácet zájem o hru.

Osobnost dítěte

Osobnost Vašeho dítěte je již zřetelná. Vše co dělá, je pro něj testem k poznání úspěchu, schopností a možností, poznání sebe prostřednictvím toho, co je již schopno samostatně úspěšně udělat.

Pomocník každým coulem

Bude se Vám snažit všemožně pomáhat a mnohdy i v činnostech, které jsou pro něj nebezpečné (např. čištění a krájení brambor). Doporučuji v každé takové situaci přizpůsobit činnost dítěti, aniž byste jej od ní zrazovali (např. můžete dát dítěti jídelní nůž, který není tolik ostrý, překrájet mu větší brambory na menší kousky a položit je na kuchyňské prkénko). Dítě bude šťastné, že je plnohodnotným pomocníkem, a zároveň nebude ztrácet zájem a vždy nabídne svou pomoc.

Chuť úspěchu

Úspěch je pro dítě v tomto období podstatný, zejména pro zlepšování dovedností. Posiluje pocit hrdosti a uspokojení. Dítě bude také schopno jednat samo za sebe.

Bez zodpovědnosti to nepůjde

Měli byste dítě učit také zodpovědnosti.

  • Mělo by brát na sebe vinu (pokud někomu ublíží či něco rozbije).
  • Mělo by po sobě samo, či s menší pomocí, uklidit nepořádek (rozbité hračky, rozlité jídlo).
  • Mělo by se naučit říkat „promiň“, pokud někomu ublížilo.
  • Mělo by se naučit respektovat práva jiných.

Strach a obavy

Pokud musíte od dítěte odejít, opakovaně ho ujistěte, že se brzy vrátíte. Rozptýlíte tím jeho obavy, když Vás uvidí odcházet. Pokud mívá obavy a strach (z jiných osob, ze tmy, z představ apod.), vyslechněte je s porozuměním a pokuste se najít nějaké vysvětlení, které Vaše dítě uklidní.

Řeč

Ve 2,5 letech

Pokud čtete dětem knížky a vybíráte záměrně dětskou literaturu se složitější slovní zásobou, bude se pravděpodobně vývoj řeči u Vašeho dítěte rozvíjet rychleji.

Děti s nižší zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu 200 až 300 slov,
  • užívají jednoduchou gramatiku,
  • skládají jednoduchá souvětí,
  • stále užívají dětského žargonu.

Děti s vyšší aktivní zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu až trojnásobnou,
  • umí řádně skloňovat a časovat,
  • sebe označují jako „já“.

Chyby většiny dětí:

  • stále šišlají,
  • přehazují hlásky ve slovech,
  • mohou přehazovat slovosled.

Jako „pokažený gramofon“

Děti v tomto věku milují tzv. „jazykové rituály“, jako je poslouchání stejného vyprávění stále dokola. Buďte tedy trpěliví, pokud bude dítě vyžadovat číst stále stejnou pohádku na dobrou noc.

Včera nebo zítra?

Dítě dokáže používat slovíčka, která mají něco společného s časem (minulost, přítomnost, budoucnost). Může se tedy zdát, že rozumí časové posloupnosti. Fakticky ale vše, co se stalo, bude označovat např. slovíčkem „včera“, ačkoli se událost stala třeba před několika měsíci, zatímco „zítra“ bude označení pro něco, na co se těší, i když se to odehraje za týden. Své zvolené pojmy pro označení budoucnosti a minulosti občas zamění a přitom užije správný čas slovesa (např. „včera pojedeme do zoo“ nebo „zítra jsem byl u dědy“). Chápání časového sledu se bude vyvíjet až do 4 až 5 let věku dítěte.

Jak se jmenuješ a kde bydlíš?

Mělo by zvládnout:

Dítě ve věku 2,5 let by mělo zvládnout udat své plné jméno (případně na opakovaný dotaz).

Může zvládat:

Může zvládnout říci, kde přibližně bydlí (město, část města).

Náměty na hry

Zeleninová tiskárna – domácí výroba tiskátek

I tentokrát Vám nabídneme recept na hru, kterou můžete podnikat se svým dítětem doma např. za špatného počasí.

  • Ze zeleniny vyrobíte tiskátka tak, že malým velmi ostrým nožem vykrojíte jednoduchý tvar, např. trojúhelník, kolečko, hvězdu, obdélník. Vhodné je užít tvrdou zeleninu jako jsou brambory, mrkev, ale je možné použít i jablko apod. Poté ze stran opatrně odkrojte nepotřebné části a tvar vyvstane.
  • K tiskání použijte např. vodové, temperové nebo prstové barvy. Využijte různé tvary k vytvoření obrazu např. mašinky, sluníčka, stromu, domečku, ztvárnit můžete i padající listí ze stromu, a pokud k výkresu přilepíte i několik opravdových lístků, kaštany či skořápky, jistě tím výkres zpestříte.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 31. až 36. měsíc

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované na webu FYZIOklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Články, které by vás mohly zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte – 3. až 4. měsíc

Co by mělo miminko dokázat vleže na zádech a na bříšku? A co dělat, když dítě některé pohyby nezvládne? Více v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 9. až 10. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 9. až 10. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Zdravý vývoj dětské nohy

Jen malé procento dětí se rodí s vrozenými vadami, přesto přes 95 % dětí vstupujících do první třídy trpí deformitami nohou.

Psychomotorický vývoj dítěte – 5. až 6. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 5. až 6. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Problémy s chůzí u dítěte

Dobrý den,před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme, že chlapec…

Posílení svalů klenby nohy

Dobrý den,syn má tři a půl roku, má vnitřní část noh + klenbu spadlou do vnitřku. Dostal vložky do bot a to bylo vše. Nechceme s manželkou něco zanedbat. Hledáme nějaká cvičení a jsme rádi za každou radu. Děkujeme. 

Fyzioterapie miminek

Dobrý den,ráda bych poprosila o radu. Mám 10. měsíčního syna a asi 2 měsíce se plazí (symetricky, pomocí obou ručiček i nožiček). Zhruba 3 týdny občas i popoleze, ale špatným stylem a to tak, že má kolínka hodně od sebe a zatěžuje…