Cviky doporučené při léčbě Hypermobility

Trápí Vás při pohybu zvýšené prolamování kolen nebo loktů? Jste pružní a ohební více než lidé kolem Vás, přesto však jste tím, kdo má opakující se pohybové obtíže a bolesti pohybového aparátu? Pak máte možná právě Vy co do činění s hypermobilitou. Záležitost nepříjemná, ale nikoliv neřešitelná. Pohybové návyky a trénink je s ohledem na obtíže třeba trochu upravit a vědět, na co si dát pozor, aby se ještě neprohlubovaly. Podívejte se na několik doporučovaných cviků pomáhajících při léčbě hypermobility.


Obecná definice popisuje enormní kloubní pohyblivost ve smyslu aktivního, ale i pasivního pohybu v kloubu. S tím také souvisí zvýšená volnost vaziva, které je tak méně odolné proti tahu. Důvod proč hypermobilita vzniká, není zcela jasné. Předpokládá se však geneticky daná dispozice a je zjistitelná již u kojenců. Vliv má i hormonální dispozice (hypermobilitou trpí více ženy než muži) či nevhodná sportovní zátěž, která způsobuje získanou nedostatečnost vaziva kloubů a nitrosvalového podpůrného vazivového aparátu. Z toho vyplývá, že klouby tak mají vyšší míru volnosti než je žádoucí a tudíž jsou náchylnější k poruše, tzv. „zablokování“. Zjednodušeně řečeno, pokud se ze své přirozené polohy, kde je hypermobilní kloub schopen extrémního pohybu, dostane do jiné, ve které se není schopen pohybovat téměř vůbec, může dojít k bolestivému zablokování, křečím okolních svalů či přímo poranění.
Hypermobilita se může projevovat lokálně, kdy jsou pohyblivější jen některé klouby. Tzv. celková hypermobilita může být někdy jen dočasná, setkáváme se s ní u těhotných žen a je způsobena hormonálními změnami.

O tom, jak moc vás bude hypermobilita v životě omezovat a obtěžovat, můžete z velké části rozhodnout především Vy. Často již samotné sdělení a pochopení problému může znamenat počátek léčby.
Názory na léčbu a prevenci problémů způsobených hypermobilitou se rozcházejí. Vedle jednoznačně nutného posílení svalstva v okolí páteře a přilehlých svalů trupu a břicha tzv.svalového korzetu stabilizačními cviky a minimalizace statické zátěže určitě nic nezkazíte ani farmaceuty doporučovanými doplňky kloubní výživy, příp. léky na bolest v akutních případech.
 

Článek o Hypermobilitě naleznete zde

NÁVODY NA CVIČENÍ

Návody 1 - obrázek
Cvičení pro trénink šikmých břišních svalů, stabilizátorů pánve a rovnováhy.
Návody 2 - obrázek
Cvičení slouží jako aktivace hluboko uložených svalů, držících správné postavení těla, stimulace bránice - hlavního nádechového svalu, korekce postavení těla, napřímení páteře, vytvoření nitrobřišního tlaku.
Návody 3 - obrázek
Cvik určený k aktivaci bráničního dýchání a spodních břišních svalů
Návody 4 - obrázek
AKRÁLNÍ KOAKTIVAČNÍ TERAPIE vzpěr z nákroku do stoje. Můžete znát také pod názvem ACT - vzpěr z nákroku do stoje dle Roswity Brunkow.
Návody 5 - obrázek
Tento cvik slouží k napřímení trupu, lepší svalové koordinaci, zapojení svalové koaktivace, ke zlepšení rovnováhy a zlepšení motorických dovedností a vzorů.
Návody 6 - obrázek
Cvičení pro správné postavení a funkce bederní páteře a pro spolupráci pánevního dna a bránice.
Návody 7- obrázek
Cvičení pro otevření hrudníku a protažení prsních svalů.
Návody 8 - obrazek
Cvičení pro posílení břišních a zádových svalů a pro zpevnění trupu.
Návody 9 - obrazek
Cvičení pro posílení břišních a zádových svalů a zvýšení pohyblivosti páteře a kyčelních kloubů.
Návody 10 - obrazek
Cvik pro posílení svalů břišních, zádových a šíjových a zpevnění krční páteře a trupu.
Návody 11 - obrazek
Cvik pro posílení svalů břišních, zádových a šíjových a zpevnění krční páteře a trupu.

CVIČENÍ PRO NAPŘÍMENÍ PÁTEŘE

Návody_2 1 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a uvolnění křížokyčelního skloubení.
Návody_2 2 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a kotníků.
Návody_2 3 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů, kotníků a uvolnění křížokyčelního skloubení.
Návody_2 4 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.
Návody_2 5 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.

Mohlo by Vás zajímat

Pozn.: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi příčiny svých zdravotních problémů (symptomů). Léčebná doporučení nenahrazují lékařské/fyzioterapeutické vyšetření. Účelem naší databáze fyzioterapeutických cviků je snaha o bezplatné zpřístupnění ukázky správného provedení cviků komukoliv, komu mohou pomoci zlepšit zdravotní stav. Mějte prosím na paměti, že cvičení je účinný terapeutický prostředek, který, je-li správně cílený, pomáhá, nicméně při nesprávném použití může Vaše potíže zhoršit.
Pociťujete-li např. mírnou bolest vycházející z pravé strany bederní páteře a cvičíte na opačnou stranu, Vaše problémy se s největší pravděpodobností zhorší. Pokud si nejste jisti, zda je Vámi vybraný cvik přínosný, doporučujeme konzultovat jeho vhodnost s univerzitně vzdělaným fyzioterapeutem (Bc., Mgr., Cert. MDT) nebo rehabilitačním lékařem (MUDr.).
Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty
Pomoc obětem nehody