Tenisový/oštěpařský loket

Trápí Vás ostrá vystřelující bolest v oblasti lokte, která se objevuje i sebemenší námahou? Příčinou může být takzvaný tenisový nebo oštěpařský (golfový) loket.

Jedná se o entezopatie patřící do skupiny bolestivých syndromů, které jsou způsobeny zánětlivými procesy při úponech šlach, vazů a kloubních pouzder. Tyto zánětlivé procesy nejčastěji vznikají na základě dlouhodobého přetěžování svalů, a toto přetížení se poté přenáší na šlachy svalů a jejich úpony. Přetížení svalstva v okolí lokte však může mít příčinu i ve vzdálenějších oblastech jako je například krční či hrudní páteř nebo svalstvo ramenního pletence.

Tenisový loket

Nejčastějším onemocněním v oblasti lokte je právě tzv. tenisový loket. Při tenisovém lokti je epicentrum bolesti na zevním epikondylu (kostěném výstupku) pažní kosti, kdy tato bolest může vystřelovat vzhůru po paži směrem k rameni či naopak dolů směrem k zápěstí. Vysoké napětí nalézáme hlavně v extenzorech (natahovačích či přitahovačích) prstů a zápěstí. Bolest je poté vyvolávána především křečovitým úchopem. Jsou pociťovány nepříjemné pocity při zvedání hrnku, nošení břemen či u drobných manuálních činností. Někdy je patrné i zarudnutí, zvýšená teplota a otok nad postiženým místem. Nejčastěji se setkáváme s těmito bolestmi v důsledku špatného postavení horní končetiny při manipulaci s myší od počítače a dále zejména u manuálních typů zaměstnání (zedníci, zahradníci, ale také dentisté a mnoho jiných).

Oštěpařský loket

U oštěpařského (golfového) lokte se bolesti objevují při vnitřním epikondylu pažní kosti, tedy na malíkové straně lokte. Na tento epikondylus se upínají zejména flexory (ohybače) předloktí a zápěstí. Stejně jako u předchozí diagnózy je bolest způsobená přetížením této skupiny svalstva zejména v jejich úponech. Jen mechanismus vzniku je odlišný. Tato entezopatie je typická pro hráče golfu, baseballu či oštěpaře a jiné atlety zabývající se hodem. Bolest se projeví zejména při ohnutí prstů a zápěstí, dále pak při vnitřní rotaci v zápěstí, tedy při otáčení dlaně směrem dolů. Bolest však vyvolá často také samotný dotyk v oblasti na malíkové strany lokte.

NÁVODY NA CVIČENÍ

  • Cvik - aktivace zevních rotátorů pomocí therabandu
  • Cvik s činkou - pozice vsedě, předloktí volně spočívá na pevné podložce u těla - uchopte činku za jeden kraj kulovým úchopem, pomalu vytáčejte dlaň vzhůru tak, aby se činka dostala do rovnoběžné polohy se zemí, z předchozí pozice vytočte předloktí tak, aby se činka opět dostala do rovnoběžné polohy se zemí, tentokrát s dlaní směřující k zemi.
  • Cvik s gumičkou - konečky prstů u sebe - gumička na koncových článcích- roztahovat prsty proti odporu do maxima, brzdit pohyb zpět.
  • Cvik s flex-barem  - postiženou horní končetinou uchopte flex-bar válcovým úchopem na jeho spodním konci tak, aby druhý konec ukazoval vertikálně ke stropu, zdravou končetinou uchopte druhý konec pomůcky tak, aby se předloktí nacházelo v pronaci, v tomto kroku přetočte obě končetiny tak, aby byly rovnoběžně předpažené - dbejte na to, abyste pevně drželi oba úchopy - při správném provedení nesmí dojít k protočení flex-baru v dlaních, postiženou horní končetinou proveďte brzděný pohyb vpřed proti síle flex-baru - tento pohyb připomíná pouštění plynu při řízení motocyklu.
Návody 1 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení ohýbačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnitřní straně lokte a obecně přetížení svalů, které ohýbají prsty a zápěstí.
Návody 2 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení natahovačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnější straně lokte a obecně přetížení svalů, které natahují prsty a zápěstí.
Návody 3 - obrázek
Tento cvik vycházející z vývojových poloh je účinný pro zpevnění a posílení středu těla, lopatek a paží.
Návody 4 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení natahovačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na zevní straně lokte.
Návody 5 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení ohýbačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na vnitřní straně lokte.
Návody 6 - obrázek
Jedná se o cvičení pro protažení trojhlavého svalu pažního (m. triceps brachii), které pomůže k uvolnění ramenního a loketního kloubu.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty