Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 7:00-20:30
Volejte od 7:00-19:00

Psychomotorický vývoj dítěte – 5. až 6. měsíc

V minulých dílech tohoto seriálu jsme Vás seznámili se všemi dovednostmi, podle kterých hodnotíme správnost psychomotorického vývoje dětí. Postupně jsme prošli obdobím od narození až do 4. měsíce věku dítěte.

5. měsíc

To, zda se dítě od 5. měsíce bude přetáčet, záleží z velké části na tom, zda již v tomto období umí uchopovat samo hračku a dokáže-li se natáhnout za hračkou přes střední čáru (například sahá-li levou ručičkou na hračku nabízenou zprava).

Co by mělo miminko dokázat vleže na zádech?

Velmi suverénně by již mělo dokázat udržet tělíčko v ose.

To znamená, že hlava, trup a nožičky jsou v jedné přímce. Tuto dovednost si miminko začalo osvojovat již ve 3. měsíci svého věku. Pokud však ještě v 5. měsíci zpozorujete přetrvávající asymetrii v držení osy těla (dítě není schopno položit hlavičku, krk, trup a nožičky v jedné podélné ose, zatímco osy ramen a pánve jsou na tuto podélnou osu kolmé), měli byste zpozornět!

Dalším bodem typickým pro dovršení 5. měsíce je, že dítě dokáže nadzvednout nožičky do takové výšky, že si samo dosáhne na lýtka, kotníky, popřípadě prsty u nohou.

Dokáže tedy dostatečně zapojit břišní svaly a zadeček odlepit od podložky. Při tomto „těžkém“ cvičení by však také mělo zachovat již výše zmíněnou symetrickou polohu těla.

1. signál nesprávného vývoje
Pokud dítě sice dokáže symetrickou polohu zaujmout, nicméně často se vrací do asymetrické polohy, měli byste kontaktovat neurologa, pediatra či rovnou odborného fyzioterapeuta. Po domluvě s jedním z těchto odborníků by pak měla být zahájena korekce držení těla pomocí vhodné rehabilitační metody.

Někdy si také s oblibou děti hrají s nožičkama. S nadšením pozorují, jak se chodidla nožky navzájem o sebe třou a dotýkají se.

Psychomotorický vývoj

Vleže na zádech si pětiměsíční miminko bezproblémově hraje s ručičkama.

Vědomě si s nimi hraje, dívá se na ně, a pokud má v ruce hračku, mělo by dokázat přendat si hračku z ručičky do ručičky, aniž by mu vypadla.

U pětiměsíčního kojence můžeme pozorovat počátky přetáčení.

Velkou motivací pro miminko je dosáhnout na hračku, která je na straně (pro přehlednost popisu např. vlevo). Dítě by mělo začít sahat na hračku pravou ručičkou, přitáhne nožičky k bříšku, levou ručičku položí vedle sebe, kolmo k ose těla a dotočí tělíčko do lehu na levý bok. Dál se ještě nedokáže přetočit koordinovaně, proto většinou přepadá zpět do lehu na zádech.

Co by mělo miminko dokázat vleže na bříšku?

Bude pokračovat v „procvičování“ již získané dovednosti. Bude se stále častěji opírat o jednu ruku, respektive loket a předloktí a druhou ručičku dokáže uvolnit k uchopení hračky. Mělo by již umět střídat oporu o pravou i levou ručičku a protilehlou nožičku.

2. signál nesprávného vývoje
Pokud u svého miminka pozorujete, že preferuje oporu pouze např. o levé předloktí a pravé koleno a uvolňuje ke hře pouze pravou ručičku, měli byste zbystřit svou pozornost. Pokud dítě nezačne měnit strany do cca 2 týdnů, může to být opět signálem nesprávného psychomotorického vývoje Vašeho dítěte.

6. měsíc

6. měsíc je zlomovým obdobím pro vývoj miminka. Během tohoto měsíce se dítě otáčí z polohy na zádech do polohy na boku a do dovršení 6. měsíce by mělo zvládnout dotočení z lehu na boku do lehu na bříšku. Celý úkon je velmi složitý, a proto k dokonalému nacvičení celého přetočení bude miminko potřebovat přibližně měsíc a půl.

Tím, že dítě sahá přes střední rovinu, dochází k postupné rotaci jednotlivých úseků páteře. Dítě začne rotovat i pánev a zapojí šikmé břišní svaly tak, aby se dokázalo přetočit na bok a ještě dále na bříško. K dotočení z boku na bříško ale musí dokázat rozdělit obě nožičky.

Dosud obě nožičky pracovaly při přitažení k bříšku současně, nyní ale k tomu, aby se z lehu na levém boku dítě přetočilo na bříško, musí dokázat svrchní pravou nožičku pokrčit ještě více a spodní levou naopak natáhnout. Stejně tak musí umět rozlišit obě ručičky. Svrchní pravá ručička musí dále sahat na hračku, zatímco spodní levá ruka podepře trup a napomůže v dotočení celého těla.

Co by mělo miminko dokázat vleže na zádech?

Psychomotorický vývojVleže na zádech si miminko často sahá na nožičky, poplácává je, začíná pozorovat a osahávat chodidla a jednotlivé prsty nožičky.

Souhra oko-ruka-noha je u šestiměsíčního kojence velmi oblíbenou hrou.

Miminko sahá po hračce již celou ručičkou, respektive otevřenou dlaní.

Dokáže palec maximálně odtáhnout od ostatních prstů a maximálně natáhnout ostatní čtyři prstíky. Původně miminko uchopovalo hračky z malíkové strany ruky a posléze je zabalilo do dlaně. Nyní na ně sahá otevřenou dlaní.

Podáte-li hračku přímo ve střední rovině, tedy nad obličejem či hrudníkem miminka, nebude se umět rozhodnout, jakou ručičkou má na hračku sáhnout.

Tato nerozhodnost se projeví v tom, že bude mávat oběma ručičkama, otvírat pusinku, kopat nožičkama, jako by hračku chtělo uchopit celým tělem.

I oči mají své okohybné svaly, jejichž pohybová souhra musela postupem času dozrát.

Některá miminka po narození mírně šilhala. Toto šilhání bylo fyziologické (tj. v pořádku vzhledem k věku dítěte) do 6. měsíce. Nyní by však měly být všechny okohybné svaly dostatečně koordinovány hlavovými nervy, tudíž by miminko již nemělo šilhat.

3. signál nesprávného vývoje
Pokud pozorujete i po dovršení 6. měsíce věku u mimika nesymetrický pohyb očí, jednoznačně doporučuji vyhledat dětského očního lékaře.

Co by mělo miminko dokázat vleže na bříšku?

Vleže na bříšku dochází v tomto měsíci také k velkému pokroku. Miminko se dokáže opřít o obě, v loktech natažené ručičky, přičemž se opírá o otevřené dlaně. Dostalo se tak do tzv. „druhého patra“, odkud má opět o malinko lepší výhled po svém okolí. I v této poloze dokáže krátkodobě uvolnit jednu ručičku k úchopu hračky. Pokud na hračku dosáhne, lehne si do své již nacvičené polohy, kdy se opírá o loket a předloktí a zároveň si trošku nakročí protilehlou nožičkou a opře se o kolínko.

Charakteristické pro toto období je i tzv. „plavání“, někdo zná spíše pojem „letadlo“. Stejně jako když dítě leží na zádech a nedokáže se rozhodnout, jakou ručičkou sáhne na nabízenou hračku, tak i vleže na bříšku vidí-li hračku a nedosáhne na ni, kope nožičkama, zaklání se v zádíčkách, slintá, otvírá pusinku a mává ručičkama. Plazit se ještě neumí a zatím netuší, co má udělat, aby na hračku dosáhlo. Proto je toto jediným zatím možným spontánním projevem.

Trakční test

Pokud u šestiměsíčního miminka provedete tzv. trakční test, kdy dítě ležící na zádech uchopíte za ručičky a mírně ho potáhnete do polosedu, samo se krásně zabalí do klubíčka. Bradičku schová k hrudníčku, ručičkama se aktivně samo přitáhne, stáhne lopatky k sobě a nožičky také přitáhne k bříšku.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 7. až 8. měsíc

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Články, které by vás mohly zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte – 11. až 12. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 11. až 12. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Nošení dětí na těle - pozitiva i negativa tohoto fenonému

Šátky, babyvaky a nosítka. Mají pozitivní či negativní vliv na vývoj dětí? Jaké jsou výhody tohoto současného fenoménu?

Psychomotorický vývoj dítěte – 9. až 10. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 9. až 10. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 13. až 18. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Posílení svalů klenby nohy

Dobrý den,

syn má tři a půl roku, má vnitřní část noh + klenbu spadlou do vnitřku. Dostal vložky do bot a to bylo vše. Nechceme s manželkou něco zanedbat. Hledáme nějaká cvičení a jsme rádi za každou radu. Děkujeme.<…

Fyzioterapie miminek

Dobrý den,

ráda bych poprosila o radu. Mám 10. měsíčního syna a asi 2 měsíce se plazí (symetricky, pomocí obou ručiček i nožiček). Zhruba 3 týdny občas i popoleze, ale špatným stylem a to tak, že má kolínka hodně od sebe…

Problémy s chůzí u dítěte

Dobrý den,

před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme,…