Aktovky a jejich vliv na zdravý vývoj dítěte

Ohodnotit tento článek
(1 Hlasovat)

S nástupem dětí do školy, tedy zejména do prvních tříd, vyvstává před rodiče důležitá otázka výběru školní aktovky. Jaké typy aktovek volit a jakým se naopak vyhnout? A co když dítě před aktovkou dává přednost batohu? Je pro ně vůbec vhodný? Popřípadě na co se u nich zaměřit? Takovéto a mnoho dalších otázek zajímá v tomto období nejednoho rodiče. Odpovědět a poradit se Vám pokusí vedoucí fyzioterapeutka z centra fyzioterapeutické péče FYZIOklinika Mgr. Iva Bílková. Rozhovor na téma výběru správné školní aktovky a s tím souvisejících otázek s ní provedl i Deník.cz.

Výběr aktovky

Moje dítě nastupuje do první třídy, vybralo si místo školní aktovky batoh. mám mu to dovolit?

Batohy bývají měkčí než aktovka. Sešity a učebnice tedy mohou tvarovat svou vahou batoh, který tak ne zcela ideálně sedí na zádech a ramenou dítěte. Pro prvňáčka bych volila aktovku, ale pro dítě od 3. třídy už může být kvalitně vypolstrovaný, na zádech dokonale zpevněný batoh možný.

Podle čeho vlastně školní tašku vybírat?

Jako první kritérium hodnotím váhu aktovky. Dále pak sleduji dostatečné ergonomické polstrování na zádech, větší šíře a polstrování na zádech, větší šíře a polstrování náramenních pásů pomohou lépe roznést váhu aktovky na ramena a záda. Aktovka musí splňovat i bezpečnostní hledika, např. zákonem danou přítomnost reflexních obrazců o minimální velikosti 2 x 5 cm.

platí, že čím dražší, tím lepší?

Toto pravidlo platit nemusí, jako to platí u každého zboží. Může být velmi kvalitní výrobek za velmi dobrou cenu (např. sezonní výprodej v srpnu je pro nákup aktovek ideální) a naopak nekvalitní aktovka může být u prodejce naprosto předražená. Konkurence v podobě kamenných obchodů a internetu je v dnešní době pro zákazníka výhodná.

Při výběru aktovky nemá smysl sledovat kolik dílů k aktovce dostanu. Dítěti plnně stačí aktovka, jednodílný penál a sáček na TV. Díly typu peněženka či podlouhlé pouzdro dítě na prvním stupni rozhodně nepotřebuje a krabičku na svačinu či láhev na vodu doma jistě máte. Tyto další díly cenu za aktovku zbytečně prodražují.

existují nějaké certifikáty? kde je najdu?

Existuje např. AGR certification = Aktion Gesunder Rücken (v překladu Kampaň Zdravá Záda). Etiketa s tímto certifikátem má na sobě obrázek páteře a text v češtině, že jde o prověřený výrobek. Aktovka, která má dobře provedené polstrování zad, beder a ramen tyto etikety má připevněné spolu s cenovkou.

Obecně se ví, že váha školní tašky by měla být co nejlehčí?  jaká je její ideální hmostnost pro prvňáka?

Někteří výrobci udávají hmotnost na etiketě a rodič se tak snadno dozví váhu aktovky ještě před jejím zakoupením. Optimálně by aktovka měla vážit 800 - 1200 g.Ovšem hmotnost nesmí ovlivnit konstrukční parametry (viz. otázka č. 2 - "podle čeho vlastně školní tašku vybírat?")!

Výběr vhodné aktovky

jak se hmostnot mění věkem?

Když mi chodilo první dítě do první třídy, zvážila jsem jednou učebnice, které nosila dcera denně do školy tam a zpět. Dcera musela nosit i bačkory, svačinu a vodu na den. Porovnala jsem tuto váhu s váhou dítěte a došla jsem k zarážejícímu výsledku. Dcera nosila cca 20 - 25% své hmostnosti. Když tuto hmostnost převedeme na váhu dospělého člověka, tak každý 70 kg vážící dospělý by musel nosit denně na 14 - 17,5 kg. Musíte uznat, že tento příměr je přesný a přitom alarmující vezmeme-li v úvahu, že dítě je v době růstu křehkou osobností a jejich kosti, které nejsou dostatečně osifikované (zvápenatělé) jsou měkké a snadno deformovatelné.

Pokud dítě pak chodí do vyšších ročníků, váha aktovky či batohu zůstává přibližně stejná tj. nepřekračuje obvykle 1500 g, ale markantně se ale mění množství učebnic a sešitů, které dítě musí nosit do školy.

některé školy nahrazují školní potřeby tablety, aby školní tašce ulevily. doporučila byste to?

Považuji tento fakt za dobrý krok. Dětem iPady apod. ušetří nejen váhu v batohu, ale vzdělávání a s ním spojené využívání technologií jsou mnohem dále než před 30 - 40 lety. Děti se musí naučit pracovat s přístroji, které jednou budou využívat pro svou obživu. Když jsme chodili do školy my, museli jsme umět číst a psát a počítat. To už dnes nestačí. Nař. práci s internetem, jako užitečným zdrojem informací, ale i uvědomění si případného nebezpečí, bych zavedla jako povinný předmět již od prvních tříd. Jako nedostatečné z hlediska jemné motoriky vidím, že na některých školách není vůbec výuka psaní na klávesnici. Děti ale i dospělí píší jedním prstem a dívají se shrbení do klávesnice namísto toho, aby sledovali napřímení text, který se jim objevuje na displeji. Takováto koordinace není pro tělo ergonomicky výhodná, to znamená, že se oči rychleji unaví, zhorší se koncentrace, začnou bolet svaly šíje, zad atd.

Výběr aktovky

jak jinak by se dalo ještě školní tašce ulehčit?

Pokud chcete váhu aktovky ovlivnit i při běžném používání, obsah aktovky minimalizujte na co nejmenší gramáž.

Domluvte s pedagogem tzv. "dvoje učebnice" - jedny používá dítě ve škole, druhé pro domácí přípravu. Někteří chytří/osvícení učitelé či školní instituce tuto možnost nabízí jako standartní přístup při výuce bez nutnosti lékařského potvrzení.

Penál stačí jednoduchý, bez pater, s 2 tužkami, perem a základními barvami pastelek. Děti na prvním stupni obvykle nepotřebují kružítka, velký výběr tužek,...

Desky na sešity jsou lehčí z plastu než z papíru. Případně k ochraně sešitů a učebnic bohatě postačí kvalitní pevnější obal na sešity.

co dále by měla aktovka spňovat?

Hodnotit můžete i barevnost aktovky s ohledem na dopravní provoz. Signální barva typu červená, výrazně žlutá a oranžová budou pro dítě přecházející přes silnici jistě bezpečnější než temně modrá, černá, šedá apod. Reflexní prvky by měly být dobře viditelné ze všech stran, tedy na zadní straně vrchní klopy, na bočních kapsách i vpředu na ramenních popruzích.

na co všechno může mít výběr špatné tašky vliv?

Velké procento dětí školního věku má problém s držením těla, bolestmi hlavy, bolestí kloubů. Jde o kombinaci psychické a fyzické zátěže. Velká statická zátěž při vyučování s nedostatečnou fyzickou komepnzací vede k přetěžování měkkých tkání (sval, šlacha, kost).

Pokud dítě ještě nosí těžkou aktovku ze školy nebo ji přenáší mezi učebnami, jídelnou a školní družinou, dochází více k přetěžování šíjového svalstva svalů trupu, které může vést k vadnému či skoliotickému držení těla a skolioze páteře, migrénám i větší únavě žáka.

Děti ve školejak je to se sezením ve škole? sedí děti správně?

Někde má paní učitelka na prvním stupni možnost různě výškově nastavitelných lavic. Děti ve výškově přizpůsobené lavici mají šanci sedět dobře. Nicméně hodina pro sezení je dlouhá, židle tvrdá a tzv, statická zátěž svaly unavuje, takže i v ideálně nastavené lavici se dítě borní a hrbí. Výborné by bylo, kdyby děti mohly sedět na míči, občas si zahopsat, protáhnout svaly podél páteře. Neumím si ale míče ve škole díky nekázni "kluků zlobílků" představit. :-) Dobrým kompromisem, jsou vzduchem naplněné klínovité podložky, na kterých dítě sedí a přitom má pánev a páteř na lehce labilní ploše. Doma pro školní přípravu bych děti nechala sedět na míči.

co by měly školy dělat pro zdravý vývoj zad dítěte?

Ve školách na prvním stupni TV učí pedagog, který se nikdy nesetkal se zdravotním tělocvikem. Na pedagogických fakultách se tento obor neučí. Pokud je paní učitelka v důchodovém věku, má zažitý jiný stereotyp výkuky a ten měnit nebude. Děti na TV pak běhají okolo tělocvičny, hrají vybíjenou (hrbí se), kluci fotbal. Na druhou stranu, jsem šťastná, když i tato pedagogika děti vytáhne z lavic a nechá je protáhnout se. Neštěstí vidím v případech, kdy má dítě skoliózu a ortoped zakáže dítěti TV ve škole. Uvědomme si, že dítě má skoliózu, protože má vyšší elasticitu vaziva, celý den sedí v lavici místo toho, aby si hrálo na hřišti, a nedostatečná svalová síla tedy neudrží páteř napřímenou proti gravitaci. Lékař mu pak diagnostikuje skoliózu. Pokud toto dítě sedí v lavici a pak ještě musí sedět v tělocvičně na lavičce a dívat se jak ostatní běhají a hrají hry, a přitom se znovu propadat v držení těla, to mi přijde až trestné. Rodiče obvykle věří lékaři, takže omluvenku paní učitelce předají. Naštěstí jsou učitelé tělocviku, kteří jsou "neoblomní" a chtějí i po všech dětech aktivitu. Na školách je už vidět i např. horolezecká stěna, která vlastně podporuje tzv. zkřížený pohybový vzor (když jsme se jako miminka učili plazit a lézt, střídali jsme křížem ruku - nohu a přitom jsme měli páteř napřímenou). Stejný princip zkříženého pohybového vzoru umožňuje i lezení po stěně.

co mohu udělat já jako rodič dítěti? (cvičení, jaké cviky?)

Maminkám, které mají malé miminko, obvykle radím, ať ho stimulují dle Vojtovy metody nenásilným způsobem. Jedna z jednodušších poloh je např. na zádíčkách, kdy maminka stimuluje hrudní zónu mezi žebry a druhou ruku má na záhlaví. S miminkem si může maminka povídat, zpívat mu a přitom s ním vlastně cvičí. Cvičení miminek je i v úchopech a manipulaci s miminkem. Pokud jej správně zvedáme a nosíme, tak mu nepřetěžujeme klouby a páteř jako by tomu bylo např. při usazení mezi polštáři, tak aby na nás miminko dobře vidělo.

Pohyb

Děti co už se plazí, lezou, chodí nebo běhají, těm doporučujeme co nejvíce pohybu. Existují cvičení maminek s dětmi v různých rodinných mateřských centrech a sokolovnách. Děti překonávají různé překážky, skládají puzzle, procvičují tedy nejen hrubou a jemnou motoriku, ale i cvičí logiku, prostorovou orientaci atd.

Předškolní a školní děti by měly mít alespoň 2x v týdnu pohybový kroužek. V praxi jsem se naučila rodičům říkat, že nezáleží na tom, jak se dítě "hýbe", ale hlavně, že se "hýbe".Nedostatek pohybové aktivity má totiž horší následky než nevhodné typy sportů. Kdybych měla být důsledná, tak bych volila ze sportů, které napomáhají správnému držení těla (tanec, balet, gymnastika) nebo podporují pohybovou všestrannost, dobrou koordniaci (např. atletika). Některé sporty jako jsou judo či box, ale i některé typy moderního tance rozhodně doporučovat nemohu. Držení těla je sevřené, shrbené, vlastně podobné tomu, jaké dítě zaujímá celý den za psacím stolem.

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole

Pokud tedy chcete vybrat vhodnou pohybovou aktivitu, sledujte děti ve sportovním oddíle, jaké typy pohybů nejčastěji provádí. Sami si pak selským rozumem utřídíte, zda dítě bude spíše narovnané, nebo se bude prohlubovat nevhodné držení těla či při jednostranné zátěží bude jedna polovina těla zatížena více než druhá (např. tenis).

kolik dětí má v průměru problémy se zády?

V praxi se setkávám s dětmi se skoliotickým držením těla nebo se skoliozou (změna tvaru obratlů). Zdálo by se, že vadné držení těla mají jen ty děti, které chodí k fyzioterapeutům a ortopedům do ordinací. Pravdou je ale opak. Když jdu po škole své dcery, nevidím tam žádné dítě s dobrým držením těla. Jako FYZIOklinika i spolupracujeme s kluby, které u nás nechávají své děti diagnostikovat. Bohužel ani mezi sportovně aktivními dětmi není moc těch, co by si mohly stoupnout na druhou stranu tělocvičny a mohli bychom o nich prohlásit, že záda mají krásně napřímená a svalovou koordinaci dokonalou.

Nicméně platí pravidlo, že pokud se dítě věnuje de facto jakýmkoli sportovním kroužkům namísto např. keramiky, hudby, spod.,... tak jeho pohybový aparát je v lepší "kondici" než u dítěte, které sedí v lavici ve škole 7 hodin, pak doma u úkolů 2 hodiny a nakonec večer ještě u počítače, televize nebo knížky.

 

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Copyright: Využití materiálů textových, obrazových, filmových zveřejněných na tomto webu není povoleno.

Neoprávněné kopírování obsahu bude postihováno v souladu se zákonem. V případě zájmu o spolupráci, prosím, kontaktujte společnost FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o..

Související cviky

Fyzioterapie u dětí se skoliozou - jak by měl vypadat denní cvičební program

Máte doma předškoláka nebo školáka, který má diagnostikovanou skoliózu? Nejste si jistí, jak přesně naprogramovat den, abyste zvládli domácnost, práci, školní přípravu, kroužky a přitom ještě cvičit podle instrukcí fyzioterapeuta? Harmonogram není těžký, jen vyžaduje od Vás důslednost ke cvičení…

Fyziologické změny v těhotenství

Během těhotenství čeká tělo ženy spousta změn. Smyslem tohoto článku není podat vyčerpávající informace, co všechno se v těle děje, ale spíše vysvětlit jak tyto změny ovlivňují pohybový aparát maminky a jestli je lze případně vyrovnávat a nahrazovat. Vše se…

Psychomotorický vývoj dítěte - 9. až 10. měsíc

V minulém díle tohoto seriálu jsme se zaměřili především na to, jak může vývoj Vašeho miminka narušit brzké nucení ke stavění na nožičky nebo například naše snaha urychlit jeho vývoj předčasným posazováním. Devátý měsíc, kterému je věnován dnešní díl, je…

Videa, která by Vás mohla zajímat

Mohlo by Vás zajímat

Plavání kojenců ve věku 0-6 měsíců

V článku "Proč s miminky plavat?" jsem popsala, proč by měly rodiče začít plavat s miminky a podporovat plavání i v batolecím a předškolním věku. Nyní bych se chtěla zaměřit na ukázku, jaká cvičení a proč jsou vhodná v jednotlivých…

Psychomotorický vývoj dítěte - 5. až 6. měsíc

V minulých dílech tohoto seriálu jsme Vás seznámili se všemi dovednostmi, podle kterých hodnotíme správnost psychomotorického vývoje dětí. Postupně jsme prošli obdobím od narození až do 4. měsíce věku dítěte. Dnes se zaměříme na to, jak můžete sami kontrolovat správný…

Porod alternativní versus lékařský

Zastánci přirozených porodů označení alternativní porod odmítají z obavy spojování se šarlatánstvím. Zdůrazňují historickou původnost svého přístupu k vedení porodu. "Rozhodně ne alternativní," říkají, "protože to není žádná alternativa. To je normální, přirozený porod, který v této podobě běží v…

Vaše otázky a odpovědi

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

OTÁZKA: Dobrý den,mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.Můžete mi to prosím přeložit??Děkuji moc ODPOVĚď:…

Tříštivá zlomenina hlezna

OTÁZKA: Dobrý den,jsem diabetik typu 1 LADA s neuropatií dolních končetin. Před týdnem jsem si na lyžích způsobila tříštivou zlomeninu hlezna Weber B. Prosím o informaci, zda je rázová vlna vhodná pro následnou rehabilitaci. Počítám s dlouhodobou léčbou.Děkuji. ODPOVĚď: Dobrý…

Ublížení Vojtovou metodou

OTÁZKA: Dobrý den, byla jsem na rehabilitaci se svou tříměsíční dcerou. Máme s ní cvičit Vojtovu metodu, protože otáčí hlavičku více na jednu stranu. Prvním cvikem bylo stlačení reflexního bodu mezi žebry. U druhého cviku rehabilitační sestra zalehla mé holčičce…
banner navody mob
banner clanky mob
RV banner
chcete se léčit zdarma

Řekli o nás

Anna Dušková - krasobruslařka Anna Dušková - krasobruslařka "Měla jsem dlouhodobě vážné problémy s úponem zadního stehenního svalu, které mi vůbec nedovolovaly zaujmout pozici v Biellmann piruetě. S těmito bolestmi mi jinde nedokázali pomoci. Začala jsem navštěvovat paní Mgr. Bílkovou a nebýt fyzioterapie s ní kombinované s fokusovanou…
Martin Maxa - zpěvák Martin Maxa - zpěvák "Na vlastní kůži jsem v posledních měsících zkoušel vše možné i nemožné, jen abych se zbavil bolesti. Jsem ochotný podstoupit opravdu kde co, než jsem našel skutečně funkční způsoby léčby potíží se zády a koleny. Doopravdy zabrala až fyzioterapie za…
Z běžeckých závodů Z běžeckých závodů Pan M. N. - Pražský půlmaraton, 8. 4. 2014 Před pražským 1/2maratonem jsem měl cca třítýdenní bolesti na vnější straně pravého kolene. Měl jsem velké obavy, zda vůbec 1/2maraton odběhnu. Dozvěděl jsem se z internetových stránek Runczech.cz, že budete ve…