Cviky doporučené při poruchách rovnováhy

Motání hlavy, závratě, poruchy rovnováhy patří mezi velmi časté příznaky, které člověka donutí k návštěvě lékaře. Jedná se o velmi obecné symptomy, které mohou mít celou řadu příčin, ale obecně se jedná vždy o poruchu ústrojí rovnováhy a pohybu či mozku.


Toto ústrojí, nazývané jako vestibulární, je párové a nachází se hluboko v lebce ve vnitřním uchu. Jedná se o tři polokruhovité kanálky, které jsou anatomicky velmi úzce spojeny se sluchovým ústrojím a do mozku jsou informace o rovnováze a sluchu vedeny společným nervem. Při jeho poškození dochází ke vzniku závratí periferního charakteru, které mohou být přítomny například u benigního paroxysmálního polohového vertiga či Méniérovy choroby.
Naopak při poškození některé ze struktur mozku, dochází ke vzniku závratě centrální vznikající například při roztroušené skleróze nebo při nedokrvení mozku způsobené ucpáním tepny zásobující mozek výrůstky (osteofyty) na krční páteři nazývané jako syndrom vertebrální arterie. Mezi funkční příčiny vzniku závratě centrální lze zařadit blokády meziobratlových kloubů v oblasti krční páteře.
Pro určení, zda se jedná o centrální nebo periferní závrať, se provádí jednoduchý test: pacient zavře oči, natáhne paže před sebe a jednu minutu pochoduje na místě. Leží-li porucha ve vnitřním uchu, otáčí se pacient při testu na místě okolo vlastní osy. Otočení se o více než 45° se považuje za nemoc. Zůstane-li pacient po ukončení testu stát na místě a zvětšuje-li se přitom jeho vrávoravost, jedná se o centrální závrať.

 

Více informací naleznete v našich článcích

 

CVIČENÍ NA TRÉNINK ROVNOVÁHY NA BOSU

Pro začátek lze cvičit i bez balančních pomůcek.
Návody 1 - obrázek
Balanční cvičení pro správné držení těla a napřímení páteře. Jedná se o korekci základní pozice stoje na balanční podložce "BOSU". Cvičení je vhodné pro aktivaci hlubokého stabilizačního svalstva břicha, trupu i pánve. Dále získáte či zlepšíte svůj cit pro rovnováhu a vnímání trojrozměrného pohybu vlastního těla. Zaktivujete svaly klenby nožní a naučíte se správné spolupráci svalů.
Návody 2 - obrázek
Cvičení na posílení hlubokého stabilizačního svalstva páteře a trupu, zlepšení rovnováhy a koordinace a stabilizaci kloubů dolních končetin.
Návody 3 - obrázek
Cvičení na zpevnění svalů a zlepšení stability kloubů dolních končetin a pánve a posílení svalů dolních končetin.
Návody 4 - obrázek
Tento cvik podporuje aktivitu svalů uložených podél páteře a slouží pro stabilizaci kyčle, kolene, kotníku, drobných kloubů nohy.
Návody 5 - obrázek
Cvičení na zlepšení rovnováhy a stabilizaci kotníků, kolen, kyčlí a pánve.
Návody 6 - obrázek
Balanční cvičení pro správné držení těla a napřímení páteře. Cvičení je vhodné pro aktivaci hlubokého stabilizačního svalstva břicha, trupu i pánve a zlepšení rovnováhy a vnímání trojrozměrného pohybu vlastního těla.
Návody 7- obrázek
Tento cvik je modifikací pro prostý "klek na čtyřech". Využití balanční podložky BOSU zvyšuje nároky na hluboký stabilizační systém páteře, tudíž zapojení svalů podílejících se na tomto pohybu je intenzivnější. Zároveň zlepšíte svůj cit pro rovnováhu a vnímání trojrozměrného nastavení vlastního těla.

CVIČENÍ NA TRÉNINK ROVNOVÁHY

Návody_2 1 - obrázek
Balanční cvičení pro správné držení těla a napřímení páteře a pro zlepšení rovnováhy a vnímání trojrozměrného pohybu vlastního těla.
Návody_2 2 - obrázek
Cvičení pro uvědomění si vlastního těla v prostoru a trénink rovnováhy.
Návody_2 3 - obrázek
Cvičení pro napřímení trupu, zlepšení rovnováhy a zlepšení motorických dovedností a vzorů.
Návody_2 4 - obrázek
Cvičení pro napřímení páteře a aktivaci středu těla.
Návody_2 5 - obrázek
Cvičení pro stabilizaci páteře, zapojení svalů středu těla a úlevu od bolesti zad.
Návody_2 6 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.
Návody_2 7 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.
Návody_2 8 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.
Návody_2 9 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.
Návody_2 10 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.
Návody_2 11 - obrázek
Cvičení je vhodné především pokud máte plochou nohu, trápí Vás bolesti kolenních kloubů nebo máte problémy s rovnováhou.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty