TEP Kotníku - následná péče

V průběhu následné ambulantní péče je důležité pokračovat v optimalizaci pooperačního stavu. Vyzkoušejte tato uvolňovací, protahovací a stabilizační cvičení.  

Cvičení nácviku chůze pro zaktivování svalů držících oblouk klenby nohy a naučení se ji vědomě správně pokládat při chůzi na zem naleznete ZDE





 Více informací naleznete v našich článcích a dalších návodech na cvičení

 

UVOLŇOVACÍ CVIČENÍ

Návody 1 - obrázek
Chodidla jsou často přetěžovanou částí těla, proto je vhodné předcházet přetížení svalů dolní poloviny nohy, vzniku patních ostruh, zborcení podélné a příčné klenby, či vzniku kladívkových prstů. Pomocí speciálních cviků je možné protáhnout a uvolnit oblast chodidla, nebo aktivovat svaly tvořící podélnou a příčnou klenbu.
Návody 2 - obrázek
Odtažení palce (správné provedení podélné a příčné klenby). Cvik je vhodný při problematice vbočeného palce a rovněž při příčném i podélném plochonoží. Aktivují se při něm svaly v podélné a příčné klenbě a zároveň je uvolňována oblast chodidla. Provádějte při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy, vbočeného palce a bolesti kolene.
Návody 3 - obrázek
Chodidla jsou často přetěžovanou částí těla, proto je vhodné předcházet přetížení svalů dolní poloviny nohy, vzniku patních ostruh, zborcení podélné a příčné klenby, či vzniku kladívkových prstů. Pomocí speciálních cviků je možné protáhnout a uvolnit oblast chodidla, nebo aktivovat svaly tvořící podélnou a příčnou klenbu.
Návody 4 - obrázek
Nesprávné nastavení nohy a její opěrné funkce může způsobit zdánlivě nesouvisející problémy jak v oblasti dolních končetin, tak v nastavení celého těla. Z toho důvodu je nutné se naučit, jak správně zatěžovat nohu a aktivovat nožní klenbu.

PROTAHOVACÍ CVIČENÍ

Návody_2 1 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody_2 2 - obrázek
Čtyřhlavý stehenní sval (m. quadriceps femoris) bývá často zkrácen a přetížen, což může způsobit omezení pohybu a bolesti v kolenním kloubu, i problémy v zdánlivě nesouvisejících oblastech (kyčelní kloub, bederní páteř, třísla,...). Pomocí tohoto cviku je možné sval efektivně protáhnout a zrelaxovat.
Návody_2 3 - obrázek
Zkrácení svalů zadní strany stehen (ischiokrurální svaly, hamstringy) jsou často zkráceny, toto zkrácení může způsobit bolest zad nebo kolen. Z toho důvodu je vhodné tyto svaly preventivně protahovat.
Návody_2 4 - obrázek
U svalů dolních končetin dochází často k nedostatečnému protahování ke zkrácení. Tento cvik důkladně protáhne zevní stranu stehna, hýždí a bérce. Při pravidelném provádění je možné předejít přetížení lýtkového svalu, kolene, kyčlí, bolestem zad, beder či křížokyčelní oblast.
Návody_2 5 - obrázek
Antigravitační PIR bedrokyčelního svalu - jedná se o cvičení k protažení bedrokyčlostehenního svalu (musculus iliopsoas). Tento cvik je vhodné provádět také např. v případě bolesti beder.
Návody_2 6 - obrázek
Jedná se o cvik pro protažení přitahovačů stehna (svalů v oblasti třísel). Používáme ho především v případě syndromu bolestivého třísla a bolestí kyčelního či kolenního kloubu.
Návody_2 7 - obrázek
Tento cvik je vhodný pro protažení hýžďových svalů a zevních rotátorů kyčle. Je vhodné jej provádět při obtížích v oblasti bederní páteře, křížokyčelního, kyčelního i kolenního kloubu.

STABILIZAČNÍ CVIČENÍ

Návody_3 1 - obrázek
Cvičení pro plné zapojení a zpevnění trupu, zapojení těla do správných pohybových stereotypů a potlačení chybných pohybových reakcí.
Návody_3 2 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a uvolnění křížokyčelního skloubení (SI kloub).
Návody_3 3 - obrázek
CXvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a kotníků

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Jak se u nás léčit zdarma