Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 8:00-16:30
Volejte od 8:00-16:00

Dechové cvičení v józe

Na rozdíl od ostatních cvičení lze dechové cvičení provádět pokaždé, když si vzpomenete. Kdykoliv a kdekoliv, aniž by si toho někdo všiml.

Plný jógový dech

Plný jógový dech je základní dechovou technikou v józe. Jedná se o spojení horního, středního a břišního dechu, kdy jedna fáze plynule přechází v druhou.

Postup:

Nejlépe se nacvičuje vleže na zádech. Pomalu a plynule nadechujte tak, aby se nejprve nafukovalo břicho a pak aby se postupně roztahoval hrudní koš. Dokončení naplnění plic vzduchem se stane nadzdvižením klíčních kostí. Když jsou plíce naplněné, pomalu vydechujte ve stejném pořadí jako při nádechu. Výdech může být až dvojnásobně delší než nádech.

   

 

Pránájáma - Nádí šodhana

Účinky:

Celé tělo je zásobeno extra dávkou kyslíku, oxid uhličitý je účinně vyloučen a krev se zbavuje toxinů a mozková centra jsou stimulována. Cvičení vyvolává klid, jasnost myšlení a soustředění. Technika je určena pro duševně pracující. Dochází ke zvyšování vitality a snižování stresu a úzkosti díky harmonizaci prány. Neprovádějte v případě rýmy, chřipky, teploty a srdečních vad.

Postup:

Ideální je zkřížený sed. Případně můžete využít nějakou jinou variantu vzpřímeného sedu. Ukazovák a prostředník P ruky si přiložte mezi obočí, palec na P nosní dírku a prsteník na L nosní dírku. Při praktikování nedýchejte ústy, ale nosem. Dech je tichý, lehký a jemný. Při náznaku diskomfortu cvičení neprovádějte. Nikdy při dechovém cvičení nespěchejte a neprovádějte ho silou. Věnujte pozornost na dech a na počty.
Odlepte prsteník z L nosní dírky a nadechněte se L nosní dírkou, L nosní dírku zavřete a odendejte palec z P nosní dírky a vydechněte P nosní dírkou. Stejně dlouho jak nadechujete, tak i vydechujte. Tento cyklus 10 x opakujte. Pokud základní techniku zvládáte, můžete prodloužit výdech. Poměr nádechu ku výdechu je 1:2. Další variantou je, že můžete po nádechu zadržet dech, později můžete dech zadržet po nádechu i po výdechu. Ke zvyšování poměru a délky dechu by nemělo docházet na úkor relaxace, rytmu nebo pozornosti. Pokaždé, když změníte poměr, začněte s nízkými počty a postupně počet zvyšujte bez vytváření napětí. Zvládnutí technik vyžaduje čas, aby se tělo a mysl mohla přizpůsobit účinkům zadrženého dechu.

Podrobný popis cviku naleznete také zde. 

   

Anulóma vilóma

Jedná se o střídavý dech.

Postup:

Zprvu je postup stejný jako v technice nádí šodhana. Nádech je L nosní dírkou, zatímco P je ucpaná a výdech je P nosní dírkou, zatímco je L uzavřená. Po té se pokračuje tak, že se nadechnete otevřenou P nosní dírkou a vydechnete L nosní dírkou. Toto celé jedno kolo zopakujete 10 x. Pak vedete dech opačným směrem, to znamená, že se začnete nadechovat P nosní dírkou a celý cyklus taktéž 10 x zopakujete.

Podrobný popis cviku naleznete také zde. 

 

 

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie a jógových technik

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Související videa

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Procvičování očních svalů - šilhání

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Pět Tibeťanů- Půlměsíc

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Jógová pozice ryba - Matsjásana

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Balanční podložka Abdo Gain - posilování břicha: jízda na kole

Články, které by vás mohly zajímat

Problematika posilování

Chodíte rádi do posilovny a chcete cvičit zdravě, tak, aby Vás tělo nebolelo? Přečtěte si v následujícím článku jak na to.

Hatha jóga

Znáte hatha jógu? V našem článku se dozvíte veškeré potřebné informace.

Posilování vs. fyzioterapie

V tomto článku si představíme základní rozdíly mezi posilováním a cvičením pod dohledem fyzioterapeuta.

Správné posilovací cviky

Mnozí se při cvičení dopouštějí chyb, kdy se dobře myšlený krok mine účinkem a někdy dokonce i uškodí. Jak cvičit správně?

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Bolest zad, žeber a hrudníku

Dobrý den,

chci se zeptat. Trápí mě bolesti zad, hlavně žebra a hrudník. Nevím, co by bylo pro mě správné cvičit, aby bolesti ustupovaly. Chodím už rok na rehabilitace, ale moc mi to nepomáhá a také mám sedavé z…

Cviky na zkrácené svalstvo

Dobrý den,

obracím se na Vás s dotazem. Mám sedmiletého syna, který chodí prvním rokem do klubové předpřípravky plavání. Trenér nám řekl, že má zkrácené svaly na HK i DK a je nutné s ním cvičit a protahovat je. Nevím jak.…