Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc

Vaše dítě za poslední rok učinilo velký pokrok, který je pravděpodobně nejvíce patrný v jeho fyzických dovednostech. Naučilo se plazit, lézt a stát, popřípadě si začalo osvojovat vratkou chůzi. V následujícím roce jeho motorický vývoj nebude zdaleka tak překotný. Nejpatrnější bude vývoj osobnosti dítěte, řeči a jemné motoriky. Hodnocení psychomotorického vývoje po roce věku dítěte není již tak striktní, jako tomu bylo u dítěte od narození do 12 měsíců. (předchozí díl seriálu)

Psychomotorický vývojHrubá motorika

12. měsíc

V jednom roce a krátce po něm dítě umí stát. Měli byste dítě emočně podpořit v radosti, že umí takovou těžkou dovednost. Radujte se s ním, tleskejte a pochvalte jej. Dodáte mu tím odvahu pouštět se do složitějších krůčků. Vaše dítě můžete podpořit i tím, že kolem něj postavíte stabilní hračky a nábytek tak, aby se mohlo kdykoli zachytit a opřít se o ně.

Rozhodně nespěchejte s obouváním botiček. Dítě v tomto věku žádnou obuv nepotřebuje, dokud nezačne chodit venku. Naopak volná, botičkou nezpevněná nožička, má prostor pro zdravý vývoj kostí a kloubů nohy.

15. měsíc

V tomto období se dítě umí posadit ze stoje a opět vstát, aniž by potřebovalo pomoc cizí osoby či předmětu. Umí lézt po schodech nahoru i dolů po čtyřech. Pokud jde, jsou jeho kroky nestejně dlouhé a každý krok má trochu jiný směr. Kroky jsou nejisté a nestejně vysoké.

Při učení chůze byste měli dítěti věnovat velkou pozornost. Pokud bude často padat, budou ho tyto pády odrazovat od dalších pokusů a pokroku.

18. měsíc

Osmnáctiměsíční dítě dokáže lézt po schodech bez cizí pomoci, i když se musí přidržovat rukama. Jeho chůze je stabilnější, dokonce zvládá chůzi pozadu a padat by mělo jen zřídka. Chůzi pozadu můžete využít pro hry s dítětem. Děti milují i „tančení“ na hudbu, překračování vyšších předmětů, kopání do měkkého, popřípadě ozvučeného míče. Doma jistě najdete mnoho variant, jak dítě podpořit v učení chůze a v učení změny jejího směru.

Jemná motorika

12. měsíc

V roce se dítě umí samo krmit rukama. Jeho pokusy dopravit potravinu do úst bývají s minimálním odpadem. Práci se lžičkou ale ještě nezvládá. V tomto věku můžete začít dítě učit pracovat s příborem. Postavte před dítě hustější jídlo, které nebude ze lžičky sklouzávat. Mívá v oblibě odhazování jakýchkoli věcí.

Pokud Vás často rozčiluje tím, že shazuje potraviny ze stolu na zem, vyhazuje hračky z kočárku apod., věřte, že to není tím, že by Vás chtělo rozčílit, ale jen si potřebuje ověřovat třetí rozměr prostoru. Dobře zná, jak je něco daleko před ním nebo vedle něj, ale jak je co hluboko pod ním, to ho zajímá právě teď.

15. měsíc

V tomto věku dítě dokáže uchopit hrnek či skleničku a napít se z něj, aniž by obsah na sebe vylilo a opět jej šikovně postaví na stůl. Umí se samo nakrmit lžičkou a bryndá při tom málo nebo vůbec.

Při čtení knížky s tenkými listy obrací více stránek naráz. Při stavbě věže z kostek postaví na sebe 3 kostky, aniž by spadly.

Dítěti můžete ukazovat, jak se oblékají ponožky, boty nebo čepice. Tyto jednoduché úkony by už mohlo zvládnout samo.

18. měsíc

Dokáže se zcela samostatně najíst včetně pití z hrnečku.

Při četbě z knížky obrací již jen 2 až 3 stránky naráz. Při stavbě věže postaví na sebe 3 až 5 kostek.

Baví ho čmárat po papíru, přičemž směr čar je více horizontální. Tužku drží většinou celou rukou. Vaše dítě bude nadšeno, pokud mu často poskytnete papír a pastelku, popřípadě štětec s barvami, k vytváření nádherných abstraktních „obrazů“.

Psychomotorický vývojOsobnost dítěte

12. měsíc

Roční dítě zná své jméno a rozumí výrazu „ne“. Má smysl pro humor, dokáže projevit náklonnost přitisknutím tváře na Vaši, popřípadě Vás silně obejme.

Posadíte-li dítě na nočník po jídle, je možné dosáhnout pozitivních výsledků. Nicméně není schopno ovládat své vyprazdňování. Nechte se v tomto vést svým dítětem.

15. měsíc

V tomto období dítě rádo vstupuje do rozhovoru dospělých lidí svými výkřiky, dokáže neverbálně požádat o věci, přestat činnost při slůvku „ne“. V tomto období můžete začít s výukou „děkuji“.

Na velkou ano, na malou ještě ne. Vaše dítě si začíná uvědomovat, že se mu chce močit. Má však malé zadržovací schopnosti, tudíž se velmi rychle bude chtít vyčůrat. Lepší a úspěšnější jsou pokusy začínat s vysazováním na nočník či na dětské prkénko na WC při vyprazdňování stolice. Právě tento úkon děti chápou a ovládají lépe.

Kdy je zralé na nočník či dětské prkénko?

Aby úspěšnost a spokojenost v učení byla jak na straně maminky, tak i na straně dítěte, doporučuji zahájit vysazování v době, kdy je na to dítě mentálně zralé. Tedy v době, kdy Vám dokáže jakýmkoli způsobem sdělit, že potřebuje na velkou. Je nutné, aby bylo ochotno chvíli sedět (můžete například dítě zaujmout čtením knížky). Doporučuji prostředí pro dítě „vyzdobit“. Pro časté použití bude jistě motivující nočník s obrázkem či dětské prkénko ve tvaru zvířátka.

18. měsíc

V tomto období dítě stále více pomáhá při oblékání a svlékání. Dovolujte mu tedy, aby se samo oblékalo (jednoduché části oděvu).

Samo jí a pije.

Prokazuje lásku členům rodiny, domácím zvířatům a panenkám.

Rádo si hraje vedle jiných dětí, i když ještě ne s nimi.

Močový měchýř a nervy Vašeho dítěte jsou již dostatečně vyvinuty, takže Vás může na nutnost použít nočník či dětské prkénko dobře upozornit. Chvalte jakýkoli úspěch a všechny neúspěchy přehlížejte. Neočekávejte, že se dítě v noci nepomočí, kapacita jeho močového měchýře je stále nedostatečná.

Řeč

12. měsíc

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole
Změnit obrázek
Opište prosím čísla z obrázku

Roční dítě umí říkat 2 až 3 smysluplná slova. Dlouho před tím, než dokáže slovně vyjádřit věci, dokáže je rozpoznat, když se na ně ukáže. Některé děti se učí slova odzadu (např. „s“… „es“… „pes“) některá slova se naopak učí zepředu („a“ pro „auto“). Pokud se jej při četbě knížky zeptáte, kde je např. pejsek, tak obrázek pejska vyhledá očima.

15. měsíc

Takto velké dítě používá vlastní žargon, což je řada jeho vlastních výrazů pro věci, lidi, zvířata atd. Může vyslovovat některá skutečná slova. Některé děti opakují krátkou větu, kterou často opakujete („Co to je?“), ale tato věta spíše splývá v jedno slovo.

18. měsíc

V tomto věku je Vaše dítě schopné ukázat na velkou řadu věcí v knížce i v běžném životě. Jeho aktivní slovní zásobu by mělo tvořit přibližně 10 slov.

 

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 19. až 24. měsíc

 

Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 10/2007
Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Cviky, které by Vás mohly zajímat

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro krční páteř

Co je cílem cvičení: mobilizace hrudní a bederní páteře Cvičíme…

Mojžíšová - Protažení do dálky

Co je cílem cvičení: protažení svalů kolem celé páteře a…

Mojžíšová - "Letadlo" - Varianta pro hrudní páteř

Co je cílem cvičení: mobilizace do rotace otevření hrudníku protažení…

Videa, která by Vás mohla zajímat

youtube Mojžíšová - Na všech 4 - Písmeno C - Varianta pro hrudní páteř

Mojžíšová - Na všech 4 - Písmeno C - Varianta pro hrudní páteř

youtube Alexandrova technika - poloha

Alexandrova technika - poloha "na všech čtyřech"

youtube Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro hrudní páteř

Mojžíšová - Kočičí hřbet - Varianta pro hrudní páteř

Vaše otázky a odpovědi

Pánevní dysbalance

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně vyšetření kostrče. Před 5 lety jsem spadla ze schodů, bolela mě tenkrát ještě asi měsíc spodní část zad, pak mě to přešlo aniž bych šla k doktorovi. Od té doby ale mívám hodně…

Neschopnost otěhotnět

Otázka Dobrý den, narazila jsem na Youtube na vaše videa a velice mne zaujala. Jak videa, tak Vaše klinika. Chci se zeptat, zda je možné k Vám přijít na nějaký individuální kurz metody L. Mojžíšové. Trápí mne neschopnost otěhotnět, ale nechce se…

Magnetorerapie v těhotenství

OTÁZKY: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak moc je nebezpečná magnetoterapie na počátku těhotenství? Zda může dojít k potratu nebo jestli mně nebo plodu hrozí větší nebezpečí? Předem moc děkuji. Dobrý den, snažíme se s přítelem o miminko, ale dnes…

Mohlo by Vás zajímat

Péče o chodidla v těhotenství

O nohy bychom měli pečovat celý život. Nastávající maminky, pro které to platí dvojnásob, tomu však často příliš velkou váhu…

Jaký přístup k porodu vybrat

Také jste již slyšeli tradiční otázku našich maminek: „Kdo tě bude rodit?“ popřípadě „Kdo tě rodil?“ I mě se moje…

Psychomotorický vývoj dítěte – 25. až 30. měsíc

V dnešním díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 25. a 30. měsícem. Vaše děťátko už…

Řekli o nás

Reference od našich klientů
Reference od našich klientů Reference od našich klientů Paní P. O.  Milá Ivo - paní Bílková,ráda bych vám popřála k ocenění, které se dostalo vaší společnosti, a o kterém jsem se dočetla v časopise Klíč. Ocenění mě těší o tolik více, že jsem sama na sobě a na…
Z běžeckých závodů
Z běžeckých závodů Z běžeckých závodů Pan M. N. - Pražský půlmaraton, 8. 4. 2014 Před pražským 1/2maratonem jsem měl cca třítýdenní bolesti na vnější straně pravého kolene. Měl jsem velké obavy, zda vůbec 1/2maraton odběhnu. Dozvěděl jsem se z internetových stránek Runczech.cz, že budete ve…
Barbora Veselá - atletka
Barbora Veselá - atletka Barbora Veselá - atletka „Na FYZIOkliniku jsem poprvé přišla s akutním zánětem plantární fascie, který mě zastihl uprostřed závodní sezóny. Díky rázové vlně jsem se během týdne zbavila limitující bolesti a mohla jsem plnohodnotně absolvovat letní soustředění a zúročit tak tréninkovou dřinu v podzimní…
Návody na cvičení
Hledáme fyzioterapeuty
Pomoc obětem nehody