Psychomotorický vývoj dítěte - 13. až 18. měsíc

Ohodnotit tento článek
(4 hlasů)

Vaše dítě za poslední rok učinilo velký pokrok, který je pravděpodobně nejvíce patrný v jeho fyzických dovednostech. Naučilo se plazit, lézt a stát, popřípadě si začalo osvojovat vratkou chůzi. V následujícím roce jeho motorický vývoj nebude zdaleka tak překotný. Nejpatrnější bude vývoj osobnosti dítěte, řeči a jemné motoriky. Hodnocení psychomotorického vývoje po roce věku dítěte není již tak striktně měřeno, jako tomu bylo u dítěte od narození do 12 měsíců. (předchozí díl seriálu)

Psychomotorický vývojHrubá motorika

12. měsíc

V jednom roce a krátce po něm dítě umí stát. Měli byste dítě emočně podpořit v radosti, že umí takovou těžkou dovednost. Radujte se s ním, tleskejte a pochvalte jej. Dodáte mu tím odvahu pouštět se do složitějších krůčků. Vaše dítě můžete podpořit i tím, že kolem něj postavíte stabilní hračky a nábytek tak, aby se mohlo kdykoli zachytit a opřít se o ně.

POZOR! Rozhodně nespěchejte s obouváním botiček. Dítě v tomto věku žádnou obuv nepotřebuje, dokud nezačne chodit venku. Naopak volná, botičkou nezpevněná nožička, má prostor pro zdravý vývoj kostí a kloubů nohy.

15. měsíc

V tomto období se dítě umí posadit ze stoje a opět vstát, aniž by potřebovalo pomoc cizí osoby či předmětu. Umí lézt po schodech nahoru i dolů po čtyřech. Pokud jde, jsou jeho kroky nestejně dlouhé a každý krok má trochu jiný směr. Kroky jsou nejisté a nestejně vysoké.

POZOR! Měli byste při učení chůze věnovat dítěti velkou pozornost. Pokud bude často padat, budou ho tyto pády odrazovat od dalších pokusů a pokroku.

18. měsíc

Osmnácti měsíční dítě dokáže lézt po schodech bez cizí pomoci, i když se musí přidržovat rukama. Jeho chůze je stabilnější, dokonce zvládá chůzi pozadu a padat by mělo jen zřídka. Chůzi pozadu můžete využít pro hry s dítětem. Děti milují i „tančení" na hudbu, překračování vyšších předmětů, kopání do měkkého, popřípadě ozvučeného míče. Doma jistě najdete mnoho variant, jak dítě podpořit v učení chůze a v učení změny jejího směru.

Jemná motorika

12. měsíc

V roce se dítě umí samo krmit rukama. Jeho pokusy dopravit potravinu do úst bývají s minimálním odpadem. Práci se lžičkou ale ještě nezvládá. V tomto věku můžete začít dítě učit pracovat s příborem. Postavte před dítě hustější jídlo, které nebude ze lžičky sklouzávat. Mívá v oblibě odhazování jakýchkoli věcí.

Pokud Vás často rozčiluje tím, že shazuje potraviny ze stolu na zem, vyhazuje hračky z kočárku apod., věřte, že to není tím, že by Vás chtělo rozčílit, ale jen samo potřebuje ověřovat třetí rozměr prostoru. Dobře zná, jak je něco daleko před ním nebo vedle něj, ale jak je co hluboko pod ním, to ho zajímá právě teď.

15. měsíc

- V tomto věku dítě dokáže uchopit hrnek či skleničku a napít se z něj, aniž by obsah na sebe vylilo a opět jej šikovně postaví na stůl.

- Umí se samo nakrmit lžičkou a bryndá málo či vůbec.

- Při čtení knížky s tenkými listy obrací více stránek naráz.

- Při stavbě věže z kostek postaví na sebe 3 kostky, aniž by spadly.

- Dítěti můžete ukazovat, jak se oblékají ponožky, boty nebo čepice. Tyto jednoduché úkony by mohlo již zvládnout samo

18. měsíc

Při četbě z knížky obrací již jen 2 až 3 stránky naráz. Při stavbě věže postaví na sebe 3 až 5 kostek. Dokáže se zcela samostatně najíst včetně pití z hrnečku. Baví ho čmárat po papíru, přičemž směr čar je více horizontální. Tužku drží většinou celou rukou. Vaše dítě bude nadšeno, pokud mu poskytnete často papír a pastelku, popřípadě štětec s barvami, k vytváření nádherných abstraktních „obrazů".

18. měsíci už vaše miminko dokáže samo postavit věž ze 3 až 5 kostek.

Psychomotorický vývoj

Osobnost dítěte

12. měsíc

Roční dítě zná své jméno a rozumí výrazu „ne". Má smysl pro humor, dokáže projevit náklonnost přitisknutím tváře na Vaši, popřípadě Vás silně obejme. Posadíte-li dítě na nočník po jídle, je možné dosáhnout pozitivních výsledků. Nicméně není schopno ovládat své vyprazdňování. Nechte se v tomto vést svým dítětem.

15. měsíc

V tomto období dítě rádo vstupuje do rozhovoru dospělých lidí svými výkřiky, dokáže neverbálně požádat o věci, přestat činnost při slůvku „ne". V tomto období můžete začít s výukou „děkuji".

Na velkou ano, na malou ještě ne

Vaše dítě si začíná uvědomovat, že se mu chce močit. Má však malé zadržovací schopnosti, tudíž se velmi rychle bude chtít vyčůrat. Lepší a úspěšnější jsou pokusy začínat s vysazováním na nočník či na dětské prkénko na WC při vyprazdňování stolice. Právě tento úkon je dětmi lépe chápán a ovládán.

Kdy je zralé na nočník či dětské prkénko?

Aby úspěšnost a spokojenost v učení byla jak na straně maminky, tak i na straně dítěte, doporučuji zahájit vysazování v době, kdy je na to dítě mentálně zralé. Tedy v době, kdy Vám dokáže jakýmkoli způsobem sdělit, že potřebuje na velkou. Je nutné, aby bylo ochotno chvíli sedět (můžete například pro zaujetí dítěte číst knížku). Doporučuji prostředí pro dítě „vyzdobit". Jistě motivující, pro časté použití, bude nočník s obrázkem či dětské prkénko ve tvaru zvířátka.

18. měsíc

- V tomto období již Vaše dítě stále více napomáhá při oblékání a svlékání. Dovolujte mu tedy, aby se samo oblékalo (jednoduché části oděvu).

- Samo jí a pije.

- Prokazuje lásku členům rodiny, domácím zvířatům a panenkám.

- Rádo si hraje vedle jiných dětí, i když ještě ne s nimi.

- Močový měchýř a nervy Vašeho dítěte jsou již dostatečně vyvinuty, takže Vás může na nutnost použít nočník či dětské prkénko dobře upozornit. Chvalte jakýkoli úspěch a všechny neúspěchy přehlížejte. Neočekávejte, že se dítě v noci nepomočí, kapacita jeho močového měchýře je stále nedostatečná.

Řeč

12. měsíc

Chcete se zeptat?

Požadované pole
Požadované pole
Požadované pole

Roční dítě umí říkat 2 až 3 smysluplná slova. Dlouho před tím, než dokáže slovně vyjádřit věci, dokáže je rozpoznat, když se na ně ukáže. Některé děti se učí slova odzadu (např. „s" ... „es"... „pes") některá slova se naopak učí zepředu ( „a" pro „auto"). Pokud se jej při četbě knížky zeptáte, kde je např. pejsek, tak obrázek pejska vyhledá očima.

15. měsíc

Takto velké dítě používá vlastní žargon, což je řada jeho vlastních výrazů pro věci, lidi, zvířata atd. Může vyslovovat některá skutečná slova. Některé děti opakují krátkou větu, kterou často opakujete („Co to je?"), ale tato věta splývá spíše jako jedno slovo.

18. měsíc

V tomto věku je Vaše dítě schopné ukázat na velkou řadu věcí v knížce i v běžném životě. Jeho aktivní slovní zásobu by mělo tvořit přibližně 10 slov.

 

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte - 19. až 24. měsíc

 

Publikováno v časopisu Uzlíček, číslo: 10/2007

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o., Praha

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Copyright: Využití materiálů textových, obrazových, filmových zveřejněných na tomto webu není povoleno.

Neoprávněné kopírování obsahu bude postihováno v souladu se zákonem. V případě zájmu o spolupráci, prosím, kontaktujte společnost FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o..

Související cviky

Magnetorerapie v těhotenství

OTÁZKY: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak moc je nebezpečná magnetoterapie na počátku těhotenství? Zda může dojít k potratu nebo jestli mně nebo plodu hrozí větší nebezpečí? Předem moc děkuji. Dobrý den, snažíme se s přítelem o miminko, ale…

Psychomotorický vývoj dítěte - 9. až 10. měsíc

V minulém díle tohoto seriálu jsme se zaměřili především na to, jak může vývoj Vašeho miminka narušit brzké nucení ke stavění na nožičky nebo například naše snaha urychlit jeho vývoj předčasným posazováním. Devátý měsíc, kterému je věnován dnešní díl, je…

Nošení dětí na těle - Šátek, baby-vak nebo krosničku?

Zajisté jste každá z vás alespoň 1x potkala jinou maminku, která při převozu dítěte nepoužila kočárek, ale nesla dítě v nosítku (ať už v šátku, baby-vaku nebo třeba v krosničce). Možná jste i vy tou maminkou, za níž se ostatní…

Videa, která by Vás mohla zajímat

Mohlo by Vás zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte - 31. až 36. měsíc

V dnešním závěrečném díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 31. až 36. měsícem. Opět Vám přinášíme řadu návodů na to, jak si sami doma můžete otestovat, zda vývoj Vašeho tříletého dítěte probíhá tak, jak má.…

Aktovky a jejich vliv na zdravý vývoj dítěte

S nástupem dětí do školy, tedy zejména do prvních tříd, vyvstává před rodiče důležitá otázka výběru školní aktovky. Jaké typy aktovek volit a jakým se naopak vyhnout? A co když dítě před aktovkou dává přednost batohu? Je pro ně vůbec…

Fyzioterapie u dětí se skoliozou - jak by měl vypadat denní cvičební program

Máte doma předškoláka nebo školáka, který má diagnostikovanou skoliózu? Nejste si jistí, jak přesně naprogramovat den, abyste zvládli domácnost, práci, školní přípravu, kroužky a přitom ještě cvičit podle instrukcí fyzioterapeuta? Harmonogram není těžký, jen vyžaduje od Vás důslednost ke cvičení…

Vaše otázky a odpovědi

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

OTÁZKA: Dobrý den,mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.Můžete mi to prosím přeložit??Děkuji moc ODPOVĚď:…

Problémy s chůzí u dítěte

OTÁZKA: Dobrý den,před nedávnem jsem svému synovi (15 měsíců) koupila první botičky, tzn. bačkůrky na doma. Kupovala jsem je v lékárně, jsou ortopedického typu a mají vložku s vystouplou klenbou. Po cca měsíci nošení zjšťujeme, že chlapec padá a není…

Tříštivá zlomenina hlezna

OTÁZKA: Dobrý den,jsem diabetik typu 1 LADA s neuropatií dolních končetin. Před týdnem jsem si na lyžích způsobila tříštivou zlomeninu hlezna Weber B. Prosím o informaci, zda je rázová vlna vhodná pro následnou rehabilitaci. Počítám s dlouhodobou léčbou.Děkuji. ODPOVĚď: Dobrý…
banner clanky mob
RV banner
chcete se léčit zdarma

Řekli o nás

Martin Maxa - zpěvák Martin Maxa - zpěvák "Na vlastní kůži jsem v posledních měsících zkoušel vše možné i nemožné, jen abych se zbavil bolesti. Jsem ochotný podstoupit opravdu kde co, než jsem našel skutečně funkční způsoby léčby potíží se zády a koleny. Doopravdy zabrala až fyzioterapie za…
Anna Dušková - krasobruslařka Anna Dušková - krasobruslařka "Měla jsem dlouhodobě vážné problémy s úponem zadního stehenního svalu, které mi vůbec nedovolovaly zaujmout pozici v Biellmann piruetě. S těmito bolestmi mi jinde nedokázali pomoci. Začala jsem navštěvovat paní Mgr. Bílkovou a nebýt fyzioterapie s ní kombinované s fokusovanou…
Jiří Homoláč - vytrvalostní běžec Jiří Homoláč - vytrvalostní běžec Jeho cílem je neustále překonávat své limity a jako běžecký závodník se dostat na významné světové akce. Běh tvoří podstatnou část jeho života a zároveň je i jeho vášní, protože rád překonává hranice svých možností. Je řeč o Jiřím Homoláčovi...…