Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 8:00-16:30
Volejte od 8:00-16:00

Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc

Vaše dítě za poslední rok učinilo velký pokrok, který je pravděpodobně nejvíce patrný v jeho fyzických dovednostech. Naučilo se plazit, lézt a stát, popřípadě si začalo osvojovat vratkou chůzi. V následujícím roce jeho motorický vývoj nebude zdaleka tak překotný. Nejpatrnější bude vývoj osobnosti dítěte, řeči a jemné motoriky. Hodnocení psychomotorického vývoje po roce věku dítěte není již tak striktní, jako tomu bylo u dítěte od narození do 12 měsíců. (předchozí díl seriálu).

Hrubá motorika

12. měsíc

Psychomotorický vývojV jednom roce a krátce po něm dítě umí stát. Měli byste dítě emočně podpořit v radosti, že umí takovou těžkou dovednost. Radujte se s ním, tleskejte a pochvalte jej. Dodáte mu tím odvahu pouštět se do složitějších krůčků. Vaše dítě můžete podpořit i tím, že kolem něj postavíte stabilní hračky a nábytek tak, aby se mohlo kdykoli zachytit a opřít se o ně.

Rozhodně nespěchejte s obouváním botiček. Dítě v tomto věku žádnou obuv nepotřebuje, dokud nezačne chodit venku. Naopak volná, botičkou nezpevněná nožička, má prostor pro zdravý vývoj kostí a kloubů nohy.

15. měsíc

V tomto období se dítě umí posadit ze stoje a opět vstát, aniž by potřebovalo pomoc cizí osoby či předmětu. Umí lézt po schodech nahoru i dolů po čtyřech. Pokud jde, jsou jeho kroky nestejně dlouhé a každý krok má trochu jiný směr. Kroky jsou nejisté a nestejně vysoké.

Při učení chůze byste měli dítěti věnovat velkou pozornost. Pokud bude často padat, budou ho tyto pády odrazovat od dalších pokusů a pokroku.

18. měsíc

Osmnáctiměsíční dítě dokáže lézt po schodech bez cizí pomoci, i když se musí přidržovat rukama. Jeho chůze je stabilnější, dokonce zvládá chůzi pozadu a padat by mělo jen zřídka. Chůzi pozadu můžete využít pro hry s dítětem. Děti milují i „tančení“ na hudbu, překračování vyšších předmětů, kopání do měkkého, popřípadě ozvučeného míče. Doma jistě najdete mnoho variant, jak dítě podpořit v učení chůze a v učení změny jejího směru.

Jemná motorika

12. měsíc

V roce se dítě umí samo krmit rukama. Jeho pokusy dopravit potravinu do úst bývají s minimálním odpadem. Práci se lžičkou ale ještě nezvládá. V tomto věku můžete začít dítě učit pracovat s příborem. Postavte před dítě hustější jídlo, které nebude ze lžičky sklouzávat. Mívá v oblibě odhazování jakýchkoli věcí.

Pokud Vás často rozčiluje tím, že shazuje potraviny ze stolu na zem, vyhazuje hračky z kočárku apod., věřte, že to není tím, že by Vás chtělo rozčílit, ale jen si potřebuje ověřovat třetí rozměr prostoru. Dobře zná, jak je něco daleko před ním nebo vedle něj, ale jak je co hluboko pod ním, to ho zajímá právě teď.

15. měsíc

V tomto věku dítě dokáže uchopit hrnek či skleničku a napít se z něj, aniž by obsah na sebe vylilo a opět jej šikovně postaví na stůl. Umí se samo nakrmit lžičkou a bryndá při tom málo nebo vůbec.

Při čtení knížky s tenkými listy obrací více stránek naráz. Při stavbě věže z kostek postaví na sebe 3 kostky, aniž by spadly.

Dítěti můžete ukazovat, jak se oblékají ponožky, boty nebo čepice. Tyto jednoduché úkony by už mohlo zvládnout samo.

18. měsíc

Dokáže se zcela samostatně najíst včetně pití z hrnečku.

Při četbě z knížky obrací již jen 2 až 3 stránky naráz. Při stavbě věže postaví na sebe 3 až 5 kostek.

Baví ho čmárat po papíru, přičemž směr čar je více horizontální. Tužku drží většinou celou rukou. Vaše dítě bude nadšeno, pokud mu často poskytnete papír a pastelku, popřípadě štětec s barvami, k vytváření nádherných abstraktních „obrazů“.

Psychomotorický vývojOsobnost dítěte

12. měsíc

Roční dítě zná své jméno a rozumí výrazu „ne“. Má smysl pro humor, dokáže projevit náklonnost přitisknutím tváře na Vaši, popřípadě Vás silně obejme.

Posadíte-li dítě na nočník po jídle, je možné dosáhnout pozitivních výsledků. Nicméně není schopno ovládat své vyprazdňování. Nechte se v tomto vést svým dítětem.

15. měsíc

V tomto období dítě rádo vstupuje do rozhovoru dospělých lidí svými výkřiky, dokáže neverbálně požádat o věci, přestat činnost při slůvku „ne“. V tomto období můžete začít s výukou „děkuji“.

Na velkou ano, na malou ještě ne. Vaše dítě si začíná uvědomovat, že se mu chce močit. Má však malé zadržovací schopnosti, tudíž se velmi rychle bude chtít vyčůrat. Lepší a úspěšnější jsou pokusy začínat s vysazováním na nočník či na dětské prkénko na WC při vyprazdňování stolice. Právě tento úkon děti chápou a ovládají lépe.

Kdy je zralé na nočník či dětské prkénko?

Aby úspěšnost a spokojenost v učení byla jak na straně maminky, tak i na straně dítěte, doporučuji zahájit vysazování v době, kdy je na to dítě mentálně zralé. Tedy v době, kdy Vám dokáže jakýmkoli způsobem sdělit, že potřebuje na velkou. Je nutné, aby bylo ochotno chvíli sedět (můžete například dítě zaujmout čtením knížky). Doporučuji prostředí pro dítě „vyzdobit“. Pro časté použití bude jistě motivující nočník s obrázkem či dětské prkénko ve tvaru zvířátka.

18. měsíc

V tomto období dítě stále více pomáhá při oblékání a svlékání. Dovolujte mu tedy, aby se samo oblékalo (jednoduché části oděvu).

Samo jí a pije.

Prokazuje lásku členům rodiny, domácím zvířatům a panenkám.

Rádo si hraje vedle jiných dětí, i když ještě ne s nimi.

Močový měchýř a nervy Vašeho dítěte jsou již dostatečně vyvinuty, takže Vás může na nutnost použít nočník či dětské prkénko dobře upozornit. Chvalte jakýkoli úspěch a všechny neúspěchy přehlížejte. Neočekávejte, že se dítě v noci nepomočí, kapacita jeho močového měchýře je stále nedostatečná.

Řeč

12. měsíc

Roční dítě umí říkat 2 až 3 smysluplná slova. Dlouho před tím, než dokáže slovně vyjádřit věci, dokáže je rozpoznat, když se na ně ukáže. Některé děti se učí slova odzadu (např. „s“… „es“… „pes“) některá slova se naopak učí zepředu („a“ pro „auto“). Pokud se jej při četbě knížky zeptáte, kde je např. pejsek, tak obrázek pejska vyhledá očima.

15. měsíc

Takto velké dítě používá vlastní žargon, což je řada jeho vlastních výrazů pro věci, lidi, zvířata atd. Může vyslovovat některá skutečná slova. Některé děti opakují krátkou větu, kterou často opakujete („Co to je?“), ale tato věta spíše splývá v jedno slovo.

18. měsíc

V tomto věku je Vaše dítě schopné ukázat na velkou řadu věcí v knížce i v běžném životě. Jeho aktivní slovní zásobu by mělo tvořit přibližně 10 slov.

Další díl

Psychomotorický vývoj dítěte – 19. až 24. měsíc

Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Články, které by vás mohly zajímat

Příkrmy dětí - příběh ze života

Kdy je ten správný čas přestat kojit? A co dělat, když dítě příkrmy odmítá? Přečtěte si příběh ze života.

Psychomotorický vývoj dítěte – 0. až 2. měsíc

Jaké kontroly se provádí u novorozenců a jak testujeme reflexy miminek? Více v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 31. až 36. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 31. až 36. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Psychomotorický vývoj dítěte – 19. až 24. měsíc

Jakým vývojem dítě prochází v 19. až 24. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Miminko nezvedá hlavičku

Dobrý den,

naší holčičce jsou dnes 3 měsíce a stále nemá snahu zvedat hlavičku, když je na bříšku (nepase koníčky) a hned hrozně brečí. Naše pediatrička nás posílá na rehabilitaci. Myslíte, že je nutné hned na ní jít, neb…

Vysvětlení ultrazvukových nálezů

Dobrý den,

mám 3,5 měsíčního syna a na třetí kontrole kyčlí nám bylo uvedeno ve zprávě toto: "sono Ia bil. jádro + dx".
Podotýkám, že u dvou předešlých kontrol bylo označení stejné, akorát bez jader.

Můžete mi to…

Fyzioterapie miminek

Dobrý den,

ráda bych poprosila o radu. Mám 10. měsíčního syna a asi 2 měsíce se plazí (symetricky, pomocí obou ručiček i nožiček). Zhruba 3 týdny občas i popoleze, ale špatným stylem a to tak, že má kolínka hodně od sebe…