Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 8:00-16:30
Volejte od 8:00-16:00

Oční jóga aneb pečujte o svůj zrak

Oči nám zprostředkovávají nejtěsnější kontakt s okolím. Pro člověka je zrak tím nejcennějším smyslem a jeho poškození nebo ztráta pro nás znamená podstatné omezení kvality života Představte si, že byste se nemohli podívat na kvalitní film, nebo pozorovat nádherný západ slunce. Proto bychom měli svůj zrak chránit.

Věděli jste že: každý člověk mrkne během dne dvaadvacetkrát za minutu, při čtení knihy desetkrát a pokud pracuje na počítači, mrkne za minutu jen osmkrát! Mrkání přitom zajišťuje rovnoměrné rozložení slzného filmu na oku. Jen s ním totiž uvidíte ostře. Kvalitu vidění snižuje i kolísání vlhkosti vzduchu, jeho teploty (ústřední topení, klimatizace), či jiné vlivy okolního prostředí. Pokud k tomu přidáte sledování digitálního zařízení či celodenní práci na počítači, můžete očím zadělat na pořádný průšvih. Jak mu předejít?

Procvičujte oči

Existuje řada způsobů, jak si oči udržet v dobré kondici, zaměřit na ně by se měli zejména lidé, kteří většinu dne stráví prací na počítači. U počítače totiž sedáváme většinu dne v práci a poté ještě doma, naše oči přitom upřeně koukají do obrazovky monitoru a pak o sobě dávají vědět pálením. Při koukání do blízké vzdálenosti totiž aktivně používáme zaostřovací sval, který se pak po několika hodinách aktivity pochopitelně unaví.

Při intenzivním vypětí může dojít i k tomu, že je sval zajišťující ostření strnulý a nedovolí vám pohodlně zaostřit na bližší vzdálenost, a zároveň není schopen se rychle uvolnit a zaostřit oko na vzdálenost delší.

Již staří Číňané věděli, jak důležité je cvičení pro zdraví našich očí. Vznikla tak oční jóga, díky ní a pár jednoduchým cvikům můžete udržet své oči v dobré kondici i v dnešní počítačové době.

Pro koho je cvičení vhodné?

Obecně se ví, že je možné prostřednictvím oční jógy zmírnit některé oční vady a dokonce i zlepšit zrak, nicméně v případech, kdy již nějakou závažnější oční vadu máte, je třeba navštívit odborníka a domluvit se s ním na konkrétních cvicích.

Sérii cviků, kterou jsme pro vás připravili může cvičit každý, ovšem doporučujeme je především těm, kteří tráví většinu dne díváním se do monitoru. Aby byly cviky účinné, je třeba je cvičit pravidelně, při práci na PC ideálně několikrát za den. Z cviků si můžete vybrat ty, které vám nejvíce vyhovují, nebo libovolně měnit jejich pořadí. Jedinou kontraindikací je operace očí, po které se žádné oční cviky nesmí provádět alespoň měsíc po zákroku.

Oční cviky

Mrkejte

Slzy odplavují z našich očí nečistoty a také vyživují rohovku. Díky nižší teplotě slz také předchází zánětu spojivek.

Zavírejte oči

Při práci na počítači se doporučuje každých pár hodin zavřít na několik minut oči. Unavené oči si tak odpočinou.

Přeostřujte

Po každé hodině strávené před obrazovou bychom měli na pět minut změnit úhel pohledu, zadívat se z okna, zaostřit na vzdálenější stromy, či domy venku.

  • Podívejte se na předmět blízko sebe, držte cca 5 sekund a poté na 5 sekund na předmět vzdálený, opakujte 5x.

 

Procvičujte oční svaly, pohybujte očima

Následující cviky provádějte ideálně v pohodlném sedu. Během cvičení se nadechujte i vydechujte nosem. Jednotlivé cviky můžete provádět i se zavřenýma očima a vždy jen tak, aby vám to bylo příjemné, necvičte přes bolest a pokud máte oči při cvičení příliš unavené, vždy cvičení na chvíli přerušte, můžete také na chvíli oči zavřít.

  • Zavřete oči a představte si, že před sebou vidíte obrovský hodinový ciferník. Pomalu pohybujte očima, jako byste se dívali na jednotlivé číslice. Cvičení provádějte nejprve po směru hodinových ručiček, potom opačně.
  • Oči otevřete a celý kroužek projeďte znovu očima tak, aby jste cítili maximální protažení svalů. Lehké světélkování nebo krátkodobé rozostření zraku je normální. Cvik proveďte 3×
  • Na hodinovém ciferníku si představte číslo 1, s nádechem se podívejte směrem na pomyslnou číslici, s výdechem koukněte ještě více tímto směrem jakoby pod kost. Opakujte 3x, tak aby se pohled posouval více doprava a vy cítili protažení okohybných svalů.
  • Stejným způsobem proveďte cvik s pomyslným číslem dvě a tři na hodinovém ciferníku.

   

  • Podívejte se na hodinách na číslo 12 a pomalu sjeďte pohledem na 3 a zpět na 12. Opakujte 1/4 kruh 3x.

   

  • Tentokrát se dívejte na číslo 4 a přejíždějte na číslo 12. Opakujte 3x

   

  • Nyní se podívejte na hodinách na číslo 5 a pomalu přejíždějte pohledem přes oblouk na číslo 12 a zpět na 5. Cvik opakujte 3x.

   

  • Stejný postup aplikujte na číslici 6.

   

  • Následně se podívejte na 3 a pomalu sjeďte pohledem na 6 a zpět na 3. 1/4 kruh opět opakujte 3x

   

  • V následujícím cvičení si dejte prst před obličej a přibližujte ho k nosu. Celou dobu mějte zaostřeno na vrásku na prstu. Prst zase pomalu oddalujte. Opakujte 3x
  • Prstem měňte různě směry - nahoru, dolů, doprava, doleva, kroužek, osmička, blíže k obličeji, dále od obličeje... co koho napadne. Mějte stále zaostřený pohled na prst.

  

   

  • Podívejte se na střed obočí, nadechněte se, držte pohled, s výdechem koukněte ještě hlouběji pod obočí. Opakujte 3x.

     

  • Podívejte se na špičku nosu, nadechněte se, držte pohled, s výdechem koukněte ještě hlouběji pod nos. Opakujte 3x.

   

  • Podívejte se na přední zuby /střed horní čelisti - nádech, držte, s výdechem koukněte ještě hlouběji pod oči, Opakujte 3x

Zakryjte si oči

Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že od nikud neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Celý cvik by měl trvat přibližně dvě minuty.

Masírujte

Máte-li čas, můžete ještě na závěr svaly očí, očního okolí a posléze svaly celého obličeje promnout a promasírovat.

Při cvičení do maximálního protažení svalů může vzniknout zrakový vjem - lehké světélkování nebo krátkodobé rozostření zraku je normální.

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Související videa

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Procvičování očních svalů - šilhání

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Uvolnění napětí v oblasti "ohryzku"

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Relaxace čelistního svalu pro uvolnění napětí žvýkacích svalů - symetricky

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Uvolnění obličejového svalstva

Články, které by vás mohly zajímat

Znecitlivění poloviny obličeje a spadlý ústní koutek

Trápí Vás necitlivost poloviny obličeje, nemůžete se usmát nebo dovřít víčko? Pravděpodobně máte parézu lícního nervu.

Mimické vrásky

Vznik vrásek kromě genetiky ovlivňuje kouření, kolísání hmotnosti a vystavování se UV záření.

Obličejová jóga

Stres, starosti, nespavost, napětí, ale i znečištěné prostředí se promítají do našeho obličeje. Více v našem článku.

Paréza lícního nervu

Případová studie jedné z našich klientek a informace o možnostech rychlé a efektivní léčby parézy lícního nervu.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Paréza obličeje

Dobrý den,

obracím se na vás s dotazem a možnou pomocí. Mám poporodní parézu levé části obličeje (spadlý koutek, nedovíratelné levé oko, nehybné obočí). Byla by možná konzultace a popřípadě rehabilitace?

Děkuji za o…

Problémy po faceliftingu

Dobrý den,

před 5 lety jsem prodělala MINILIFTING obličeje. Tahy, tlaky atd. neodezněly, naopak bylo mi nabídnuto "uvolnění", pouze v lokálním umrtvení. Odmítla jsem a čekala. Po 2 letech byla situace již nesnesitelná, ab…

Necitlivost v obličeji

Dobrý den,

po úrazu hlavy jsem přestal cítit levou tvář, levou stranu nosu a levé horní zuby. Resp. cítím to jako bych měl místní anestezii. Na neurologii mi akorát dali mix vitamínů B. Přemýšlím o rehabilitaci a také o t…